Születésünktől kezdve a világ megismerésének egyik fontos eszköze számunkra az érzékszervekkel való észlelés.

Az érzékelés folyamatának elsődleges feltétele, hogy az érzékszervek és az ahhoz kapcsolódó idegrendszeri folyamatok megfelelően működjenek.

Míg csecsemőkorban fontos szerep jut a taktilis (tapintás, bőr általi) érzékelésnek, kisgyermekkorban a környezet megismerésének módjai közül a vizuális és auditív észlelés áll az első helyen.

 

Mi az, amire érdemes odafigyelned, milyen problémák adódhatnak gyermekednél a látás- és hallás fejlődése során? Erről ebben a bejegyzésben olvashatsz.

 

A gyerekeknek is mesélhetünk az érzékszerveinkről, és sok-sok olyan játékot játszhatunk, amelyek segítségével kiemelt szerepet kap a látás, hallás, tapintás, ízlelés és a szaglás

Ebben a bejegyzésben a szemünk és a látás kerül a középpontba.

 

A szemünk

 

Amikor ovis gyerekekkel a testrészeinkről beszélgetünk, számba vesszük azt is, mi minden található az arcunkon. A gyerekek általában fel tudják sorolni a már ismert dolgokat: szemünk, orrunk, szánk, fülünk.

Ha azonban kicsit közelebbről is szemügyre vesszük az arcunkat több mindent látunk!

Vegyetek elő egy kis tükröt és nézzetek bele közelről, vagy nézzétek meg jól egymás arcát! Figyeljétek meg alaposabban a szemeteket is!

Mennyi van belőle? Kettő – vajon teljesen egyforma a két szemetek? Nagyjából igen, de lehetnek bennük kis különbségek.

 

 

Megfigyelhetjük például, hogy a szemünk belső részében van egy fekete pont (pupilla), körülötte pedig mindenkinek más színű a szeme. Nézzétek meg egymás szemét – milyen színű?

Mit látunk még a szemünkön?

Felső és alsó részén szempillákat, amelyek olyanok, mint egy kis seprű: megvédik a szemünket a szennyeződésektől és segítenek kisepregetni, ha valami mégis belekerül.

A szemünk felett pedig szemöldököt. Általában olyan színű, mint a hajunk.

A szemünk felülete nedves, és ha belemegy valami, még jobban könnyezik. A könny segít kimosni a szennyeződéseket a szemünkből.

Észrevesztek még valamit a saját szemetek környékén? Talán egy anyajegyet, szeplőt, esetleg régebbi baleset, vagy bárányhimlő nyomát.

 

Mire jó a szemünk?

 

Látunk vele.

  • Színeket,
  • formákat,
  • mintákat,
  • azt, hogy kicsi, vagy nagy egy dolog,
  • a szemünkkel tudunk kísérni egy mozgó tárgyat is
  • és a szemünkkel megtanulunk olvasni.

 

Tudunk vele kacsintani, pislogni, hunyorogni, néha nagyra nyitjuk, néha becsukjuk.

  • Mikor szoktunk kacsintani? Mit szeretnénk ilyenkor “mondani” a szemünkkel, mit jelent ez a mozdulat?
  • Mikor szoktunk pislogni? Mi történik ilyenkor?
  • Mikor hunyorgunk?
  • Mikor nyitjuk  nagyra a szemünket?
  • Mikor tartjuk csukva?

 

A szemünk néha könnyezik is…

  • amikor szomorúak, vagy dühösek vagyunk és sírunk,
  • amikor baleset ér minket és fájdalmat érzünk,
  • amikor meghatódunk, hirtelen megtelik a szívünk szeretettel,
  • erős fény esetén,
  • vagy ha a szemünkbe kerül valami.

Mondjatok mindegyikre egy-egy példát!

Előfordul, hogy nem látunk jól. Ilyenkor szemüveget kell hordani.

Néha megbetegszik a szemünk, és az orvos szemcseppet írhat fel, amit a szemünkbe kell csepegtetni.

Sajnos vannak olyan emberek, akik elveszítik a látásukat, vagy úgy születnek, hogy nem látnak.

Próbáld ki: ők vajon hogyan tájékozódnak? Kösd be a szemed, vagy csukd be és sétálj egy kicsit így az utcán! Megpróbálhatsz csukott szemmel enni, vagy felöltözni. Mit tapasztaltál? Milyen érzéseid voltak?

 

Szólások

 

Tudod-e, mikor mondjuk?

  • Más szemében a szálkát is meglátja, magáéban a gerendát se.
  • Rossz szemmel nézi.
  • Elállt a szeme-szája a csodálkozástól.
  • Kopog a szeme az éhségtől.
  • Sasszeme van.
  • Egyik szemem sír, a másik nevet.
  • Több szem többet lát.

 

Nézzünk most néhány játékötletet, amelyben főszerepet kap a látás!

 

Nézz a távcsőbe!

 

Készítsetek egyszerű papírgurigából távcsövet és nézzetek bele! Mi mindent láttok – soroljátok fel! Figyeljétek meg, hogy a távcső kis kerek nyílásába nem férnek be azok a dolgok, amik nagyon közel vannak hozzánk.

Keressetek a távcsőbe nézve egy adott dolgot (például egy fán egy madarat), vagy egy adott színt (valami pirosat)!

Ha rendelkezésetekre áll igazi távcső, próbáljátok ki azt is! Mit tapasztaltok?

Éjszakai égbolton figyeljétek meg a csillagokat és a Holdat! (A bolygókkal való ismerkedéshez itt találsz ötleteket.)

 

 

Kaleidoszkóp

 

Készítsetek papírgurigából és gyöngyökből egyszerű kaleidoszkópot! A The Craftins Chicks oldalán egy videót is találsz az elkészítésről.

 

The Crafting Chicks

 

Színes pörgő

 

Érdekes játék a pörgettyű, amelynek mindkét oldalát színes mintákkal rajzolhatjátok tele. Amikor pörög, kissé összemosódnak a színek és a minták.

 

Ötlet: Make and Takes

 

Hasonló játék ez a színes szalagokból készített pörgetős játék. A hurkapálcát a tenyereitek között pörgetve érdekes, színes látványt adnak a színes csíkok.

 

Tech Beside Me

 

A színekkel való ismerkedéshez ebben a bejegyzésben is találsz ötleteket.

 

Formák

 

A szemünkkel nem csak a színeket, hanem a formákat is felismerjük.

Ovis életkorban az egyszerűbb formákat – kör, háromszög, négyzet – megtanulják megnevezni a gyerekek.

Kereshetünk a környezetünkben olyan dolgokat, amelyek egy adott formára hasonlítanak. Például: háromszög – pizzaszelet, kör – gomb. Ilyen típusú játékot az Ismerd meg a formákat! játékcsomagban is találsz.

 

 

Építőkockákból kirakva egy sort lehet a gyerekek feladata az, hogy minden elem alá olyat tegyenek, amely 1 tulajdonságban tér el tőle: vagy más színű, vagy más formájú. Ezt a játékot az iskolaelőkészítő csoportomban játszottuk a gyerekekkel.

 

 

A formákkal való ismerkedésről itt olvashatsz bővebben.

Itt pedig bohóc arcokat készíthettek különböző egyszerű síkidomok segítségével.

20 letölthető feladatlapot a Játéktárban is találsz ebben a témakörben.

 

 

Azonosság, különbözőség

 

A fenti építőkockás példában felfedezhetjük, hogy nem csak az építőelemek színét és formáját ismertük fel a szemünk segítségével, hanem össze is tudtuk hasonlítani őket. A látásunk segítségével érzékelni tudjuk azt is, hogy két dolog miben azonos és miben különbözik egymástól.

Ilyen típusú megfigyeléseket a természetben is végezhettek! Figyeljetek meg két fát, bokrot, vagy virágot, kavicsot, esetleg állatokat: két cicát, vagy kismadarat …nézzétek meg alaposan: miben hasonlítanak és miben különböznek egymástól?

Az iskolaelőkészítő időszakban ez a képesség még jobban előtérbe kerül, hiszen az írás-olvasás egyik fontos feltétele a betűk közötti apró eltérések észrevétele.

Ilyen típusú feladatokat szinte mindegyik megvásárolható játékcsomagban találsz, például a Suliváró játékcsomagban is:

 

Vizuális emlékezet

Fontos képesség iskolába induláskor a vizuális emlékezet megfelelő fejlettségi szintje is. Gyerekek által kedvelt játék a “Mi változott meg?” játék, amelyet ebben a bejegyzésben is megtalálsz.

Egy másik változata, amikor egy képet néztek meghatározott ideig (például egy mesekönyvben), és utána azzal kapcsolatban különböző kérdéseket teszel fel, igaz-hamis állításokat mondasz róla.

 

Sorozatok

 

A vizuális sorozatalkotás amikor bizonyos színek, vagy formák egy adott szabály szerint ismétlődnek. A legegyszerűbb sorozatalkotások egyike a gyöngyfűzés. Ha nincs otthon gyöngy, akkor feldarabolt szívószálat is fűzhettek damilra.

Képkeretet is díszíthettek ismétlődő sormintával, például piros és kék pöttyök sorban rajzolgatásával.

 

Rész-egész

 

A vizuális észlelés egyik területe a rész-egész viszony észlelése, amelyhez kapcsolódó legismertebb játék a puzzle és más kirakójátékok.

De ide tartoznak a “Mi hiányzik a képről?” típusú feladatok, vagy amikor a nagy képen kell megkeresni egy kis részletet. Ilyen típusú játékokat az Állatok a ház körül játékcsomagban is találsz.

 

 

Tükörképek

 

Érdekes tapasztalat a gyerekek számára a tükörképpel való játék.

Először a valódi tükör segítségével, mozgás, játék közben ismerkednek a tükörkép fogalmával. Megtapasztalják, hogy tükörképük ugyanúgy mozog, és ugyanazt csinálja, ugyanabban az időben, mint ők.

A papírhajtogatás, csipketerítő-, vagy hópehely nyírás is nagyon jó tapasztalatszerzés a tükrösség megfigyelésére. A szimmetrikus hajtások, vágások során saját maguk hozzák létre a tükrös formákat.

 

Papírházikó hajtogatás

6 éves kor körül pedig már szívesen kísérleteznek azzal is, hogy megrajzolják a szimmetrikus alakzatok másik felét. Ilyen típusú feladatlapokat a Játéktárban is találsz.

 

Tükröképes feladatlapok

 

Mozgásos játékok

 

Fontos kiemelni a mozgásos játékok szerepét a látás fejlődésében. Tóthszöllősy Tünde szerint, akinek mozgásfejlesztő programját számos óvodában használják:

“A 0-6 éves korosztály számára a látásérzékelés fejlesztését mozgásos feladatokban, a test proprioceptív érzékelését beépítve tudjuk leghatékonyabban alakítani.”

erről szóló írását szeretettel ajánlom figyelmedbe!

 

Nézd meg az érzékszervekkel kapcsolatos összes játékot!