„Az ennivaló nem játék!” – mondjuk gyakran a gyerekeknek. Ez alól azonban kivételt tehetünk néha, mondjuk ha van otthon egy nagy tál körténk, almánk, szőlőnk, diónk…bármi az ősz kincsei közül. Ha unatkoztok, vegyétek elő és kezdődhet a játék! Ezt a játékot még vacsorakészítés közben is játszhatjátok, mert akár a krumplikat, répákat is választhatjátok szereplőnek. Három játék a gyümölcsökkel:
Mi változott meg?
Tegyél sorba egypár gyümölcsöt! Mondjuk: alma, körte, dió, szőlő.
Kérd meg a gyerkőcöt, hogy csukja be a szemét és próbálja elismételni sorban a gyümölcsöket. Ha sikerült, csukja be újra és te változtass meg valamit a sorrenden! Először csak egy gyümölcsöt helyezz át, mondjuk az elejéről a végére – ezt a legkönnyebb kitalálni. Aztán fokozatosan nehezedhet a feladat. Nagyobb ovisokkal 5 gyümölcsöt is sorba rakhattok.
Ha tetszik a játék, cserélhettek is: most csukd be te a szemedet és változtasson meg ő valamit! Vigyázz, valószínűleg jól összekeveri majd!
Mi van a kezemben?
Nagyon szeretik a gyerekek a következő játékot: kösd be a gyerkőc szemét egy kendővel és adj a kezébe egy gyümölcsöt! Tapogassa, szagolja meg és mondja el, mit érez: gömbölyű, hosszúkás, sima, érdes, kemény…természetesen ennek megfogalmazásában az elején még segíteni kell neki. Ennél a játéknál már sok gyümölcsöt használhattok: alma, körte, szőlő, szilva, dió, banán, narancs; de természetesen játszható zöldségekkel is: krumpli, répa, karfiol, hagyma, dísztök, saláta, retek stb.
Mi van a számban?
A legeslegérdekesebb játék a gyerekeknek, ha bekötjük a szemüket és apró falatokat adunk a szájukba, amiből meg kell mondaniuk, milyen gyümölcsöt kóstoltak meg. Nagyon jó játékötlet olyan gyerekeknek, akik nem szívesen kóstolgatnak új ízeket, hiszen a játék kedvéért biztosan megpróbálják majd.
- A „Mi változott meg?” játék a rövid távú memóriát és a megfigyelést fejleszti.
- A „Mi van a kezemben?” játék a tapintással és szaglással való érzékelés, illetve a tulajdonságok megnevezése szempontjából hasznos. Az új fogalmak (érdes, gömbölyű…) bővítik a gyerekek szókincsét.
- A „Mi van a számban?” játék az ízérzékelést fejleszti, de természetesen a gondolkodási műveletek szempontjából is fontos, hiszen végig kell gondolni a gyerkőcnek, milyen ízt érez és ezt milyen gyümölccsel tudja összekapcsolni; és ennek még a nevére is emlékeznie kell.
- Mindhárom játék fontos abból a szempontból, hogy a gyerekek megismerik az őszi gyümölcsöket, azok tulajdonságait, és talán ezután nagyobb kedvvel eszegetnek is belőlük.
Mondóka
Alma, alma gömbölyű,
Piros héja gyönyörű.
Édes húsa ízletes,
Kóstoljuk meg gyerekek!
Töltsétek le az őszi gyümölcsökkel kapcsolatos feladatlapokat! (A letöltéshez kattints a képre!)
Tipp: ha a színes feladatlapokat laminálod, utána írhattok rá fillcel, ami a megoldás után letörölhető, így a feladatlap nagyon sokszor felhasználható. (Egy laminálógép nem olyan drága, egyszerű használni és sok-sok játékot tartósabbá tehetsz vele!)
Készítsd el
„Az alma”
mese bábjait!
Gyere az Őszi Játéktárba!
Tudd meg, hogy melyek óvodás gyermeked legfontosabb képességei, amelyek fejlődésére szülőként nagyon fontos odafigyelned!
Olvasd el az egyszerű tippeket, amelyeket tehetsz érte a mindennapokban!