Emlékszem, amikor nagyobbik fiam ovis volt, és egy időben esténként rendszeresen reggelit kért, ébredéskor pedig megkérdezte, mikor lesz ebéd. Hiába mondtam el nagyon sokszor neki, hogy reggel reggelizünk, délben ebédelünk, este pedig vacsorázunk, egyszerűen nem működött nála ez a szóbeli magyarázat.
Akkor kitaláltam, hogy papírtányérból készítek neki egy „órát”, amelyen jelöljük a nap folyamán előforduló étkezéseket. Volt egy mutatója is, amit ő fordíthatott mindig a megfelelő képre és hozzátettük szóban is, hogy éppen hol tartunk. Őszintén szólva nem tudom, hogy ennek hatására-e, vagy a törvényszerű érési folyamat miatt, de egy idő után megtanulta a napszakok neveit, és már nem keverte a hozzá kapcsolódó tevékenységeket sem 🙂 .
Biztos, hogy neki segítséget jelentett a képi megerősítés, és hogy követni tudta a nap eseményeit egyedül is.
Nappal és éjszaka
Az egyik első lépcsőfok az időfogalom kialakulásánál az alapvető „nappal – éjszaka” időszak közti különbség rögzülése.
Egy egyszerű és hasznos ötlet a nappal és az éjszaka megkülönböztetését segítő forgatható óra, amit két papírtányérból tudsz elkészíteni. Itt meg tudod nézni, hogyan készül.
Az éjszaka és a nappal időszakához különböző képeket is keresgélhettek és elhelyezhetitek a megfelelő helyen. Gondolhattok a napi tevékenységekre, vagy akár az éjszakai állatokra, vagy a nappal az utakon robogó, éjjel a garázsban parkoló autókra is.
Ebben a bejegyzésben is találsz pár letölthető képet, és a lenti képen is látsz néhány ötletet:
nappal: süt a nap, oviba, suliba, dolgozni megyünk, bevásárolunk, játszunk, sétálunk, sok a jármű az utakon, az élőlények is ébren vannak stb.
éjszaka: sötét van, a hold és a csillagok láthatók az égbolton, az emberek és az állatok nagy része is alszik, de vannak éjszaka ébren lévő állatok is (bagoly, denevér), az járművek is a parkolóban, garázsban állnak.
Napszakok
Amikor a nappal és az éjszaka időszaka már biztos tudássá vált a gyerekeknél, egy következő lépcsőfok lehet a napszakok megismerése.
Mivel ez szorosan kapcsolódik a napirendhez, készíthettek egy napi tevékenységeket mutató kis táblát, amelyen a nyilat mindig a soron következő tevékenységhez lehet fordítani.
Ez a kör-forma jól mutatja, hogy a napok váltakozása is egy körforgás, folyamatosan ismétlődnek a tevékenységeink.
Amikor a mutatót a következő képre fordítjátok, megnevezhetitek az adott napszakot is. Például: most ebédeltünk, ezután a délutáni alvás következik. Vagy: eljött az este, most vacsorázni fogunk.
Egyszerűbb változat, amikor csak a reggeli- és esti rutint jelenítjük meg képek segítségével.
Jól variálható, ha csipesszel helyeztek el sorban képeket az adott napra vonatkozóan. Lehet egy esti szokás is, hogy lefekvés előtt felcsíptetitek a következő nap tevékenységeit és közben elmondjátok, mit fogtok csinálni reggel, délelőtt, délután, este.
Nagyon hasznos, ha saját fotókból készítetek napirendet, mert így a gyerekek még könnyebben be tudják azonosítani az adott tevékenységet. A fotókon saját magukat, vagy az otthon található tágyakat is ábrázolhatjátok.
Ez itt egy saját fotókból készített mágneslapokra ragasztott napirend, amit akár a hűtőre is felrakhattok.
Reggeli rutin saját tárgyak fotóiból:
Elkészíthetitek a reggeli-, vagy esti rutin folyamatát is fotókból. A lenti képen például az esti lefekvés folyamatát követhetik nyomon a gyerekek. Amelyik tevékenységgel készen vannak, oda felrakhatnak egy pipát (mágneslapocskák segítségével).
Segítséget jelent a gyerekeknek az is, ha világosan látják, mely tevékenységet végezték már el. Ennél az ötletnél például a lenti sorba kerülhetnek azok a dolgok, amelyekkel már készen vannak.
- A képek segítségével jobban megértik a gyerekek, hogy pontosan mit kell csinálniuk, és azt is, hogy mikor. Óvodáskorban a fogalmi gondolkodás még kezdetleges, a gyerekek képekben gondolkodnak, így ez a fajta megjelenítés az életkoruknak tökéletesen megfelelő.
- A szóbeli utasításokat nehezebb megjegyezniük, míg a képek folyamatosan emlékeztetik őket a tennivalókra, vagy a következő eseményekre.
- Mivel látják, hogy mi fog következni, ez segít nekik az átmenetben is. Nem egyik pillanatról a másikra történnek velük váratlan dolgok, van idejük felkészülni, így várhatóan együttműködőbbek lesznek.
- A képes napirend megkönnyíti a „nemszeretem” dolgok elvégzését is, hiszen egyértelműen látszik, hogy a fogmosás után már az esti mese jön. Így talán kevesebb alkudozással sikerül elvégezni a napi teendőket.
- A képek sorozata segít a gyerekeknek, hogy lépésekre bontsanak egy folyamatot. Világosan látják, hol van az eleje és a vége egy adott napnak, vagy egy adott időszaknak (pl: óvodában töltött idő, vagy reggeli készülődés).
- A gyerekek is tevékeny részesei lehetnek a folyamatoknak, hiszen például arrébb tolhatják a mutatót a következő tevékenységre, vagy eltávolíthatják azt a feladatot, amit már elvégeztek. Ezzel önállóságuk és önbizalmuk is nő.
Nyomtass káryákat a napi rutin elkészítéséhez!
Legyél a Játéktár tagja!
Tudd meg, hogy melyek óvodás gyermeked legfontosabb képességei, amelyek fejlődésére szülőként nagyon fontos odafigyelned!
Olvasd el az egyszerű tippeket, amelyeket tehetsz érte a mindennapokban!