Már kisbabánk megszületésekor azt halljuk a védőnőtől, hogy fontos a napi ritmus kialakítása. Ez segíti a babákat abban, hogy megtanulják megkülönböztetni a nappalt és az éjszakát, az evések és a séta, játék, fürdés idejét. Valóban – a gyerekeknek jót tesz ha a mindennapos teendők ugyanolyan sorrendben ismétlődnek. Ez nemcsak biztonságérzetet ad számukra (hiszen tudják, hogy a délutáni alvás után már itt lesz értem anya), hanem általa nagyon gyorsan elsajátítják a napirendhez tartozó szokásokat, szabályokat is.
Megtanulják, hogy evés előtt kezet mosunk, lefekvés előtt megfürdünk és megmossuk a fogunkat. Az esti mese után pedig jön az alvás. Ha a lehető legjobban ragaszkodunk a szokásos napirendhez, azzal segítünk a gyerekeknek abban, hogy tájékozódni tudjanak időben a velük történő sok-sok esemény között.
Mint minden tudnivalót, a napszakok ismeretét is csak játékos formában tanítgathatjuk nekik. Az alábbiakban ehhez találsz néhány ötletet.
Mindennapi beszélgetés
A napszakokkal kapcsolatos első ismereteket a mindennapi beszélgetések során szerzik meg a gyerekek.
Gondolhatunk itt a köszönésre: „Jó reggelt!”, „Jó éjszakát!”, vagy arra is, amikor esténként elmeséljük, mi történt velünk aznap.
Kérdésekkel is segíthetjük ebben a gyerekeket: „Mit játszottál délelőtt az oviban? Mi volt délben az ebéd? Jót aludtál délután?”
Nappal és éjszaka
Óvodás életkorban a gyerekek már ismerik a nappal és az éjszaka közti különbséget. A napszakok megismerése során egy jó kiindulási alap lehet ez az ismeret.
Gyűjtsük össze, mi mindent tudunk a nappalról és az éjszakáról!
Honnét tudjuk, hogy nappal van?
- Süt a nap
- felkelünk és ébren vagyunk
- levetjük a pizsamát
- sok ember és sok autó van az utcákon
- nem látjuk a csillagokat
- kinyitnak a boltok …stb.
Honnét tudjuk, hogy éjszaka van?
- Lement a nap
- sötét az égbolt
- látjuk a csillagokat és a holdat
- pizsamát húzunk és lefekszünk aludni
- bezárnak a boltok, munkahelyek
- alig jár valaki az utcán
- csend van
Ezután megpróbálhatjuk kitalálni, mit is jelentenek a napszakokkal kapcsolatos további fogalmak.
- Mit csinálunk”délelőtt” és „délután”?
- Mi történik „délben”?
- Mi a különbség az „este” és az „éjszaka” között?
- Vajon mi az a „hajnal”?
Mondókák, versek
A napszakokat jelölő fogalmakkal mondókák, versikék szövegében is találkozhatnak a gyerekek. A rövid, játékos rímeket szívesen ismételgetik.
Hétvári Andrea: Napszak soroló
Narancssárga a napkelte,
rózsafénnyel égre festve.
Hajnal, reggel, délelőtt
három testvér összenőtt.
Ezüst holdfényt kanalaznak,
sülve-főve együtt vannak.
Délben már a napsugár
magasan az égen jár.
A délután kocsirúdját
fütyörészve ketten húzzák,
este és az éjszaka
együtt ballag még haza.
Öregapjuk: alkonyat
terel sok-sok vadlovat,
bárányfelhőt, tegnapot,
álomőrző csillagot.
Forrás: Hétvári Andrea Facebook oldala
Osvát Erzsébet: Tiktakoló
Tik-tak, tik-tak, szól az óra,
hallgatja két mutatója.
Hallgatja még valaki: játékpolcon a csacsi,
no meg az a kisokos, bársonybudás barna bocs.
És az óra reggel, este tiktakolgat, nem reked be.
Reggel ébreszt, este altat –
sosem hallgat, sosem hallgat.
Játékos mondóka
bimm-bamm.
Jár a falióra, (picit gyorsabban)
tiki-taki,
tiki-taki.
A zsebóra azt kattogja: (gyorsan)
tikitaki,
tikitaki,
tikitaki,
tikitaki,
TIKK!
Császár Csilla: Altatók (részlet)
Eljött hát az este,
Ébrednek a csillagok,
Egyik álmod őrzi,
És csak neked ragyog.
Rossz álom most elkerül,
Csak a szép marad –
Álmodj velem, csakis jót,
S aludd ki magad!
Osvát Erzsébet: Varázságyam
Az én ágyam nappal olyan ágy, mint más.
Este megérinti valami varázs
s repül, repül velem nagy magasra ő.
Már nem is az ágyam, hanem repülő.
Aztán vitorlás lesz a nagy óceánon.
Óriás hullámok hátán vitorlázom.
Átváltozik újra, ezüst űrhajó.
Száguldunk a holdra – hó, hahó, hahó!
Reggel ágyam újra olyan ágy, mint más.
Megszökik belőle, elszáll a varázs.
Nagy Bandó András: Ébresztő
Keljetek föl, hat óra, hat óra,
most indulunk Makóra, Makóra!
Ébredjetek, hat óra, hat óra,
mért kell várni Katóra, Katóra?
Keljetek föl, hat óra, hat óra,
pittyeg már a karóra, karóra!
Ébredjetek, hat óra, hat óra,
varjú szállt a karóra, karóra!
Keljetek föl, hat óra, hat óra,
csörgött már a napóra, napóra!
Ébredjetek, hat óra, hat óra,
indulhatunk a tóra, a tóra!
Játékötletek
Nyomtasd ki a következő képeket, majd próbáljátok időrendi sorrendbe rakni őket: mit csinálunk reggel, délelőtt, délután és este? Fel is ragaszthatjátok egy hosszú papírcsíkra, amit feltehettek a falra. Vágjatok ki hozzá egy kis ember figurát (a gyerekek is lerajzolhatják magukat) és gyurmaragasztóval tegyétek mindig az aktuális képre. Ha többször ismétlitek ezt a kis játékot, a gyerekek hamar megtanulják majd mi történik a nap egyes szakaszaiban. (Kattints a képekre a letöltésért!)
- Mesélj el egy cselekvést, a gyerekeknek pedig ki kell találniuk, melyik napszakban történik (pl: vizet engedek a kádba és habfürdőt teszek bele; megterítjük az asztalt és kivesszük a hűtőből a felvágottat, sajtot.).
- Játsszatok el valamit hangok nélkül, csak mutogatva. Mit csináltok és mikor történik ez?
- Ha lekapcsoljuk a villanyt, este van, indulnak a rókák és a baglyok vadászni (ezek a gyerekek). Ha felkapcsoljuk, gyorsan keresniük kell egy kuckót, ahol lefekszenek és alszanak.
- Ha van még régi ketyegős órátok, rejtsétek el valahová. Nagyon csendben kell lenni ahhoz, hogy a hang alapján valaki megtalálja!
- – Kelj fel, Jancsi! – Hány órára? – Kilencre! – Hogyan? – Ugrálva (guggolva, tyúklépésben, mászva, lábujjhegyen stb.)
Nyomtass káryákat a napi rutin elkészítéséhez!
Legyél a Játéktár tagja!
Tudd meg, hogy melyek óvodás gyermeked legfontosabb képességei, amelyek fejlődésére szülőként nagyon fontos odafigyelned!
Olvasd el az egyszerű tippeket, amelyeket tehetsz érte a mindennapokban!
Köszönöm.Nagyon tetszik az oldal nagyon jó ötletek vannak
Örülök, ha sikerült hasznos dolgot találni! 🙂