Már kisbabánk megszületésekor azt halljuk a védőnőtől, hogy fontos a napi ritmus kialakítása. Ez segíti a babákat abban, hogy megtanulják megkülönböztetni a nappalt és az éjszakát, az evések és a séta, játék, fürdés idejét. Valóban – a gyerekeknek jót tesz ha a mindennapos teendők ugyanolyan sorrendben ismétlődnek. Ez nemcsak biztonságérzetet ad számukra (hiszen tudják, hogy a délutáni alvás után már itt lesz értem anya), hanem általa nagyon gyorsan elsajátítják a napirendhez tartozó szokásokat, szabályokat is.
Megtanulják, hogy evés előtt kezet mosunk, lefekvés előtt megfürdünk és megmossuk a fogunkat. Az esti mese után pedig jön az alvás. Ha a lehető legjobban ragaszkodunk a szokásos napirendhez, azzal segítünk a gyerekeknek abban, hogy tájékozódni tudjanak időben a velük történő sok-sok esemény között.
Mint minden tudnivalót, a napszakok ismeretét is csak játékos formában tanítgathatjuk nekik.
Osvát Erzsébet: Tiktakoló
Tik-tak, tik-tak, szól az óra,
hallgatja két mutatója.
Hallgatja még valaki: játékpolcon a csacsi,
no meg az a kisokos, bársonybudás barna bocs.
És az óra reggel, este tiktakolgat, nem reked be.
Reggel ébreszt, este altat –
sosem hallgat, sosem hallgat.
Játékos mondóka
bimm-bamm.
Jár a falióra, (picit gyorsabban)
tiki-taki,
tiki-taki.
A zsebóra azt kattogja: (gyorsan)
tikitaki,
tikitaki,
tikitaki,
tikitaki,
TIKK!
Osvát Erzsébet: Varázságyam
Az én ágyam nappal olyan ágy, mint más.
Este megérinti valami varázs
s repül, repül velem nagy magasra ő.
Már nem is az ágyam, hanem repülő.
Aztán vitorlás lesz a nagy óceánon.
Óriás hullámok hátán vitorlázom.
Átváltozik újra, ezüst űrhajó.
Száguldunk a holdra – hó, hahó, hahó!
Reggel ágyam újra olyan ágy, mint más.
Megszökik belőle, elszáll a varázs.
Nagy Bandó András: Ébresztő
Keljetek föl, hat óra, hat óra,
most indulunk Makóra, Makóra!
Ébredjetek, hat óra, hat óra,
mért kell várni Katóra, Katóra?
Keljetek föl, hat óra, hat óra,
pittyeg már a karóra, karóra!
Ébredjetek, hat óra, hat óra,
varjú szállt a karóra, karóra!
Keljetek föl, hat óra, hat óra,
csörgött már a napóra, napóra!
Ébredjetek, hat óra, hat óra,
indulhatunk a tóra, a tóra!
Játék a képekkel
Nyomtassátok ki a következő képeket, majd próbáljátok időrendi sorrendbe rakni őket: mit csinálunk reggel, délelőtt, délután és este? Fel is ragaszthatjátok egy hosszú papírcsíkra, amit feltehettek a falra. Vágjatok ki hozzá egy kis ember figurát (a gyerekek is lerajzolhatják magukat) és gyurmaragasztóval tegyétek mindig az aktuális képre. Ha többször ismétlitek ezt a kis játékot, a gyerekek hamar megtanulják majd mi történik a nap egyes szakaszaiban. (Kattints a képekre a letöltésért!)
Császár Csilla: Altatók (részlet)
Eljött hát az este,
Ébrednek a csillagok,
Egyik álmod őrzi,
És csak neked ragyog.
Rossz álom most elkerül,
Csak a szép marad –
Álmodj velem, csakis jót,
S aludd ki magad!
- Mesélj el egy cselekvést, a gyerekeknek pedig ki kell találniuk, melyik napszakban történik (pl: vizet engedek a kádba és habfürdőt teszek bele; megterítjük az asztalt és kivesszük a hűtőből a felvágottat, sajtot.).
- Játsszatok el valamit hangok nélkül, csak mutogatva. Mit csináltok és mikor történik ez?
- Ha lekapcsoljuk a villanyt, este van, indulnak a rókák és a baglyok vadászni (ezek a gyerekek). Ha felkapcsoljuk, gyorsan keresniük kell egy kuckót, ahol lefekszenek és alszanak.
- Ha van még régi ketyegős órátok, rejtsétek el valahová. Nagyon csendben kell lenni ahhoz, hogy a hang alapján valaki megtalálja!
- – Kelj fel, Jancsi! – Hány órára? – Kilencre! – Hogyan? – Ugrálva (guggolva, tyúklépésben, mászva, lábujjhegyen stb.)

Köszönöm.Nagyon tetszik az oldal nagyon jó ötletek vannak
Örülök, ha sikerült hasznos dolgot találni! 🙂