Egy régebbi bejegyzésben a véleményeteket kértem erről a honlapról. Sok-sok ötletet, kérést küldtetek, amelyeket igyekeztem sorra venni. Katalin kérdésére azonban még nem válaszoltam, amely így hangzott: “…jó lenne végre egy hely, ahol arról is lehetne olvasni, hogy mit kell/kellene csinálni pl. egy 3 vagy 5 évesnek az oviban. ” Tudom, hogy több óvónéni is olvassa ezt az oldalt, úgyhogy remélem ők is kiegészítik majd saját véleményükkel az én válaszomat.

Azt, hogy a gyerekeknek mit is “kell ” csinálniuk az oviban, tulajdonképpen törvény írja elő. Ebben az értelemben a KELL inkább az óvónénik feladatára vonatkozik, vagyis számunkra van előírva, hogy mi az aminek meg kell valósulnia az óvodai nevelés során. Ebben a törvényben szerepel az, hogy az óvodai nevelésnek melyek a feladatai, milyen feltételek, keretek között folyhatnak a tevékenységek, és nagy vonalakban az is, hogy az egyes fejlesztési területeken belül milyen célokat kell szem előtt tartani. A törvényt részletesen nem akarom idézni, elolvashatod például itt.

 Annyit talán érdemes megemlíteni, hogy minden oviban szerepelnek a következő tevékenységi területek:

 

 Mire jó az ovi?

 

Játék

 

Ebbe beletartozik a gyerekek teljesen szabad, spontán játéka, amelyet az óvónéniknek azért figyelemmel kell kísérni. Egyrészt azért, hogy az esetleges konfliktusokat megoldjuk, a viszonylagos rendet fenntartsuk, hogy legyen elég hely és lehetőség játszani (mondjuk ez 30-as csoportlétszámnál elég nehéz, sőt szinte lehetetlen), másrészt azért, mert a gyerekek játékába mindig be lehet csempészni olyan dolgokat, amelyek által újabb és újabb dolgokat tanulnak meg, egyre ügyesednek és okosodnak.

Néha csak adunk egy ötletet, amivel gazdagabb, tartalmasabb lehet a játék, máskor felteszünk egy-két kérdést, amit meg lehet oldani, vagy problémát, amin el kell gondolkodni. Hogy a bevezetőben említett kérdésre visszatérjek, a gyerekek a játék közben teljesen szabadon dönthetnek arról, hogy mit és mivel játszanak. Egy-két szabály azonban játék közben is érvényes:

 

  • Egymástól nem vesszük el a játékot, hanem elkérjük. Ha egy kisgyerek nem akarja odaadni, mert még szeretne vele játszani, akkor megkérjük, hogy később majd adja oda, ha ő már nem játszik vele.
  • Egymás építményét nem rontjuk el, egymás rajzára nem firkálunk rá.
  • Természetesen játék közben sem szabad egymást megütni, fellökni, megharapni …stb.
  • Amivel nem játszunk, azt elrakjuk a helyére. Mindezek kialakulásához azért idő és türelem kell 🙂 !

 

 

Mi történik az óvodában?

Mese, vers

 

Az oviban mindennapos a mesélés, verselés, mondókázás, amely egyrészt a játékidőben zajlik, tehát szintén kötetlen: aki éppen az ölemben, vagy mellettem ül, annak mesélek, vagy mondókázunk. Játékidő végén pedig közösen is leülünk a szőnyegre és az adott témához kapcsolódóan játékos formában mondogatunk versikéket (például egy bábbal, vagy mozgással kísérve).

Kiscsoportosoknál a tartós figyelem még nagyon rövid, 5-10 perc, persze van aki ennél hosszabb ideig is képes figyelni, de nagycsoportra ez az időtartam már 25-30 percre is nő. Ezt figyelembe véve alakítjuk ezeket a csoportos beszélgetéseket, verselést, éneklést. Mesét természetesen elalvásnál is mondunk.

 

Ábrázoló tevékenységek

 

Ide tartozik minden olyan dolog, amely az alkotás örömét, élményét adja a gyerekeknek, miközben sokféle anyaggal, eszközzel ismertetjük meg őket. Rajzolás, festés, vágás, ragasztás, gyurmázás, hajtogatás és sok más technika, amelyek azért is fontosak, mert nagyon jól fejlesztik a szem-kéz koordinációt és az ujjak finommozgását, amelyre az iskolában majd nagy szükség lesz az írásnál.

Természetesen másra képes egy 3- és másra egy 6 éves gyerek és az óvónénik ezt pontosan tudják. Olyan feladatokat adunk a gyerekeknek, amelyek nem túl nehezek a számukra, de azért mindenképpen fejlesztő hatásúak. Nagyon fontos, hogy minden ötletet úgy tálaljunk a gyerekeknek, hogy az számukra érdekes, motiváló legyen, így önként és nagy kedvvel fognak benne részt venni. Egy ovis gyereknek nem mondhatjuk, hogy ezt, vagy azt KELL csinálnia. Ha az a tevékenység nem érdekli, ő nem fogja megcsinálni, hanem feláll és elmegy játszani. Egy jó óvónéni viszont pontosan tudja, mit és hogyan kell ahhoz tenni, hogy a gyerekek aktívan részt vegyenek a feladatban.

 

Mi történik az óvodában?

 

 

Éneklés, ének-zene, körjátékok

 

Az ovisok még nagyon szeretnek énekelni, úgyhogy a nap bármely szakában dalolászhatunk, dudorászhatunk velük. Játék közben, vagy ha várakozni kell valamire, alvásnál, vagy akár kint az udvaron. Megismertetjük őket az ehhez kapcsolódó fogalmakkal, mint például: halk-hangos, lassú-gyors, mély-magas és nagy hangsúlyt fektetünk a ritmusérzék fejlesztésére is. Ide tartozik még a hallás fejlesztése különböző játékok segítségével: társak hangjának, tárgyak zörejének, a természet hangjainak felismerése stb.

 

Mozgás

 

Nagyon fontos feladat a gyerekek mozgásigényének kielégítése, ezen kívül számtalan játék és eszköz segítségével a mozgás fejlesztése. Erre is vannak nagyon jól felépített egész éves foglalkozás anyagok. Megint csak azt mondhatom, hogy a gyerekeknek ez nem kényszer, hiszen nagyon szívesen mozognak, játszanak – akár kinti, akár benti játéklehetőségről van szó.

 

Mire jó az ovi?

 

Környezet megismerése

 

Mivel a gyerekek érdeklődőek, nyitottak az őket körülvevő világra, nem nehéz velük megismertetni saját magukat, testrészeiket, ruhadarabjaikat, a környezetünkben, otthonunkban lévő tárgyakat, élőlényeket. Ide tartoznak még a matematikai ismeretek is, mint a válogatás, halmazalkotás, sorba rendezés, számlálás, összehasonlítás, összemérés stb.

 

Összességében azt mondhatom, hogy a gyerekek számára igazából nem lehet kényszer ezeket az ismereteket megszerezni, mert az óvónéniknek úgy kell ezt a sok tudást közvetíteni, hogy az a kicsik számára érdekes és figyelem felkeltő legyen. A kérdést tehát inkább meg kell fordítani: mit is kell csinálnia az óvónéniknek az oviban? A gyerekek számára is vannak persze szabályok és szokások, amelyeket be kell tartani (idővel és fokozatosan hozzászokva ehhez), ezért néha mondhatjuk, hogy van, amit muszáj megcsinálniuk. Például: muszáj megtanulni, hogy ki kell várni a sort, hogy meg kell osztozni a játékokon, hogy alkalmazkodni kell egymáshoz…stb. Mindezt nagy türelemmel és időt hagyva tanítgatjuk nekik.

Remélem, sikerült kicsit közelebbi képet adnom arról, mi is folyik az oviban minden nap! Sikeres, örömteli ovikezdést kívánok!