Barion Pixel

Egy régebbi bejegyzésben a véleményeteket kértem erről a honlapról. Sok-sok ötletet, kérést küldtetek, amelyeket igyekeztem sorra venni. Katalin kérdésére azonban még nem válaszoltam, amely így hangzott: „…jó lenne végre egy hely, ahol arról is lehetne olvasni, hogy mit kell/kellene csinálni pl. egy 3 vagy 5 évesnek az oviban. ” Tudom, hogy több óvónéni is olvassa ezt az oldalt, úgyhogy remélem ők is kiegészítik majd saját véleményükkel az én válaszomat.

A kérdést, hogy a gyerekeknek mit is „kell ” csinálniuk az oviban, érdemes kicsit másképp feltenni. Azt, hogy mi történik az oviban, tulajdonképpen egy törvény írja elő. Ebben az értelemben pedig a KELL inkább az óvónénik feladatára vonatkozik, vagyis számunkra van előírva, hogy mi az aminek meg kell valósulnia az óvodai nevelés során. Ebben a törvényben szerepel az, hogy az óvodai nevelésnek melyek a feladatai, milyen feltételek, keretek között folyhatnak a tevékenységek, és nagy vonalakban az is, hogy az egyes fejlesztési területeken belül milyen célokat kell szem előtt tartani. A törvényt részletesen nem akarom idézni, elolvashatod például itt.

 Annyit talán érdemes megemlíteni, hogy minden oviban szerepelnek a következő tevékenységi területek:

 

 Mire jó az ovi?

 

Játék

 

Ebbe beletartozik a gyerekek teljesen szabad, spontán játéka, amelyet az óvónéniknek azért figyelemmel kell kísérni. Egyrészt azért, hogy az esetleges konfliktusokat megoldjuk, a viszonylagos rendet fenntartsuk, hogy legyen elég hely és lehetőség játszani (mondjuk ez 30-as csoportlétszámnál elég nehéz, sőt szinte lehetetlen), másrészt azért, mert a gyerekek játékába mindig be lehet csempészni olyan dolgokat, amelyek által újabb és újabb dolgokat tanulnak meg, egyre ügyesednek és okosodnak.

Néha csak adunk egy ötletet, amivel gazdagabb, tartalmasabb lehet a játék, máskor felteszünk egy-két kérdést, amit meg lehet oldani, vagy problémát, amin el kell gondolkodni. Hogy a bevezetőben említett kérdésre visszatérjek, a gyerekek a játék közben teljesen szabadon dönthetnek arról, hogy mit és mivel játszanak. Egy-két szabály azonban játék közben is érvényes:

 

  • Egymástól nem vesszük el a játékot, hanem elkérjük. Ha egy kisgyerek nem akarja odaadni, mert még szeretne vele játszani, akkor megkérjük, hogy később majd adja oda, ha ő már nem játszik vele.
  • Egymás építményét nem rontjuk el, egymás rajzára nem firkálunk rá.
  • Természetesen játék közben sem szabad egymást megütni, fellökni, megharapni …stb.
  • Amivel nem játszunk, azt elrakjuk a helyére. Mindezek kialakulásához azért idő és türelem kell 🙂 !

 

 

Mi történik az óvodában?

Mese, vers

 

Az oviban mindennapos a mesélés, verselés, mondókázás, amely egyrészt a játékidőben zajlik, tehát szintén kötetlen: aki éppen az ölemben, vagy mellettem ül, annak mesélek, vagy mondókázunk. Játékidő végén pedig közösen is leülünk a szőnyegre és az adott témához kapcsolódóan játékos formában mondogatunk versikéket (például egy bábbal, vagy mozgással kísérve).

Kiscsoportosoknál a tartós figyelem még nagyon rövid, 5-10 perc, persze van aki ennél hosszabb ideig is képes figyelni, de nagycsoportra ez az időtartam már 25-30 percre is nő. Ezt figyelembe véve alakítjuk ezeket a csoportos beszélgetéseket, verselést, éneklést. Mesét természetesen elalvásnál is mondunk.

 

Ábrázoló tevékenységek

 

Ide tartozik minden olyan dolog, amely az alkotás örömét, élményét adja a gyerekeknek, miközben sokféle anyaggal, eszközzel ismertetjük meg őket. Rajzolás, festés, vágás, ragasztás, gyurmázás, hajtogatás és sok más technika, amelyek azért is fontosak, mert nagyon jól fejlesztik a szem-kéz koordinációt és az ujjak finommozgását, amelyre az iskolában majd nagy szükség lesz az írásnál.

Természetesen másra képes egy 3- és másra egy 6 éves gyerek és az óvónénik ezt pontosan tudják. Olyan feladatokat adunk a gyerekeknek, amelyek nem túl nehezek a számukra, de azért mindenképpen fejlesztő hatásúak. Nagyon fontos, hogy minden ötletet úgy tálaljunk a gyerekeknek, hogy az számukra érdekes, motiváló legyen, így önként és nagy kedvvel fognak benne részt venni. Egy ovis gyereknek nem mondhatjuk, hogy ezt, vagy azt KELL csinálnia. Ha az a tevékenység nem érdekli, ő nem fogja megcsinálni, hanem feláll és elmegy játszani. Egy jó óvónéni viszont pontosan tudja, mit és hogyan kell ahhoz tenni, hogy a gyerekek aktívan részt vegyenek a feladatban.

 

Mi történik az óvodában?

 

 

Éneklés, ének-zene, körjátékok

 

Az ovisok még nagyon szeretnek énekelni, úgyhogy a nap bármely szakában dalolászhatunk, dudorászhatunk velük. Játék közben, vagy ha várakozni kell valamire, alvásnál, vagy akár kint az udvaron. Megismertetjük őket az ehhez kapcsolódó fogalmakkal, mint például: halk-hangos, lassú-gyors, mély-magas és nagy hangsúlyt fektetünk a ritmusérzék fejlesztésére is. Ide tartozik még a hallás fejlesztése különböző játékok segítségével: társak hangjának, tárgyak zörejének, a természet hangjainak felismerése stb.

 

Mozgás

 

Nagyon fontos feladat a gyerekek mozgásigényének kielégítése, ezen kívül számtalan játék és eszköz segítségével a mozgás fejlesztése. Erre is vannak nagyon jól felépített egész éves foglalkozás anyagok. Megint csak azt mondhatom, hogy a gyerekeknek ez nem kényszer, hiszen nagyon szívesen mozognak, játszanak – akár kinti, akár benti játéklehetőségről van szó.

 

Mire jó az ovi?

 

Környezet megismerése

 

Mivel a gyerekek érdeklődőek, nyitottak az őket körülvevő világra, nem nehéz velük megismertetni saját magukat, testrészeiket, ruhadarabjaikat, a környezetünkben, otthonunkban lévő tárgyakat, élőlényeket. Ide tartoznak még a matematikai ismeretek is, mint a válogatás, halmazalkotás, sorba rendezés, számlálás, összehasonlítás, összemérés stb.

 

Összességében azt mondhatom, hogy a gyerekek számára igazából nem lehet kényszer ezeket az ismereteket megszerezni, mert az óvónéniknek úgy kell ezt a sok tudást közvetíteni, hogy az a kicsik számára érdekes és figyelem felkeltő legyen. A kérdést tehát inkább meg kell fordítani: mit is kell csinálnia az óvónéniknek az oviban? A gyerekek számára is vannak persze szabályok és szokások, amelyeket be kell tartani (idővel és fokozatosan hozzászokva ehhez), ezért néha mondhatjuk, hogy van, amit muszáj megcsinálniuk. Például: muszáj megtanulni, hogy ki kell várni a sort, hogy meg kell osztozni a játékokon, hogy alkalmazkodni kell egymáshoz…stb. Mindezt nagy türelemmel és időt hagyva tanítgatjuk nekik.

Remélem, sikerült kicsit közelebbi képet adnom arról, mi is folyik az oviban minden nap! Sikeres, örömteli ovikezdést kívánok!

Nézd meg az ovikezdéshez készült nyomtatható játékokat!

✅Napirend képek

✅Játékok helye

✅gyerekek számlálása

✅Jelek párosítása

 

Ugye tudod, hogy a gyermeked számára a veled való kapcsolat pótolhatatlan és nagyon nagyon fontos?

A gyerekekkel való meghitt, szoros kapcsolat egyik legnagyszerűbb eszköze a játék!

Ehhez nyújt segítséget számodra az oldalon található sok-sok játékötlet.

A közös játék révén ráadásul te is egy varázslatos világba csöppensz, ahol ellazulhatsz, kikapcsolódhatsz, és világossá válik számodra, hogy semmi sem olyan fontos, mint együtt lenni! 

Kérd a 10 hetes játéktipp sorozatot és próbáld ki a gyermekedhez való kapcsolódás legegyszerűbb, legélvezetesebb formáját!

Közös játék 10 héten át!