A testrészek ismeretének nagy szerepe van a téri irányok megtanulásában is, hiszen a kisgyerekek először saját testükhöz viszonyítva tudnak tájékozódni a térben. Lehet, hogy ez elsőre kicsit bonyolultnak hangzik, viszont a testséma fejlesztését szolgáló játékok egyáltalán nem azok!
A külső tulajdonságokon és a testrészek elhelyezkedésén kívül azonban a belső „milyenség” ismérvei is fontos tudnivalók. Hiszen az önismeret egész életünk boldogulása szempontjából rendkívül fontos lesz – ennek a kis építőköveit pedig már kisgyermekkorban érdemes lerakni.
Az alábbiakban pár játékötletet találsz 5 napra elosztva, amelyek megfelelnek az óvodás gyerekek életkori sajátosságainak. Kedvetek szerint bármikor elővehetitek ezeket a játékokat az év során, hiszen egymástól függetlenül is jó időtöltést nyújtanak.
De ha úgy döntesz, haladhattok lépésről-lépésve a „Játékos hónapok” témaköreit követve is, akár hétvégén, akár hétközben.
A lényeg: töltsetek együtt minél több örömteli időt!
1. nap: Játék a tükör előtt
Csak egy egyszerű tükörre van szükség és egy csomó érdekes és hasznos játékot játszhattok a külső tulajdonságok megismerése, a testkép kialakulása érdekében- akár az esti fürdés során.
Miért hasznos mindez?
- Alakul a testkép, testfogalom.
- Megtanulják megnevezni az arc és a test részeit.
- Gyakorolják az összehasonlítást és annak szóbeli megfogalmazását.
- A játékok során az irányokat jelölő fogalmakat is használjuk.
2. nap: érzékelés, érintés
A kisgyermekek számára fontos, hogy a testrészek ismerete érzékeléssel is párosuljon. A játékok közben nemcsak a testrészek megnevezését hallják, hanem érzékelik is azt többféle módon. Így egyszerre több csatornán is eljut hozzájuk az információ, és jobban megerősödik a számukra.
Miért hasznos mindez?
- Fejlődik az érzékszervekkel való érzékelés folyamata.
- A testrészekkel kapcsolatos ismeretek bővülnek.
- Fejlődik a saját testükön való tájékozódás, a térbeli irányok megfogalmazása
- A közös játék során erősödik a köztetek lévő kapcsolat.
3. nap: Mozgásos játékok
A testrészek megismerésének folyamatában nagyon fontosak a mozgásos játékok. A gyerekek nagyon szeretnek mozogni, és a kedvelt játékok közben észrevétlenül megtanulják a különböző testrészeik elhelyezkedését.
Miért hasznos mindez?
- Fejlődik a mozgás közbeni észlelés, ézékelés, információfeldolgozás folyamata, amely fontos idegrendszeri kapcsolatokat épít.
- A testrészek megnevezésével, elhelyezkedésével kapcsolatos ismeretek bővülnek.
- Fejlődik a saját testükön való tájékozódás, a térbeli irányok megfogalmazása
- A közös játék során erősödik a köztetek lévő kapcsolat, oldódik a feszültség, kielégül a mozgásigény.
4. nap: Alkotások a testrészeinkről
Miután a gyerekek saját testükön jól megnézték, megfigyelték, és játékok során érzékelték is a testrészeiket, megpróbálhatjátok síkban is ábrázolni azokat.
Sok érdekes játék közül válogathattok ide kattintva!
Miért hasznos mindez?
- Még jobban rögzülnek a testrészekkel kapcsolatos ismeretek
- Az alkotás során is gyakorolják a gyerekek a téri irányokat jelölő szavakat (alatta, fölötte, középen stb.)
- Sokféle anyaggal, eszközzel megismerkednek, ügyesednek azok használatában.
- Fejlődik finom-motorikájuk, szem-kéz koordinációjuk, szín- és forma észlelésük.
5. nap: Belső tulajdonságok
A „Milyen is vagyok?” témakörhöz szorosan hozzátartoznak a belső tulajdonságok is.
Már kisgyermekkorban érdemes a gyerekek szintjének megfelelően foglalkozni az önismeret kérdésével és segíteni a gyerekeket önmaguk és mások megismerésében.
Miért hasznos mindez?
- A gyerekek számára tudatossá válnak az egyes tulajdonságaik, önmagukról alkotott énképük, önismeretük bővül.
- Megtanulják megnevezni, beazonosítani az érzelmeiket, az ehhez kapcsolódó helyzeteket.
- A beszélgetős játékok során megtanulnak másokra figyelni, szóbeli kifejezőkészségük fejlődik, szókincsük gazdagodik.
- A pozitív visszajelzések növelik az önbizalmukat
- A fenti játékok segítségével te, mint szülő részletesebb képet nyerhetsz gyermeked vágyairól, félelmeiről, belső motivációiról.
További anyagok a Játéktárban
A Játéktárban található játékok az óvónői munkám során gyűltek össze és a legőszintébb vélemények nyomán – a gyerekek visszajelzései alapján formálódtak, alakultak.
A segítségükkel szeretném neked átadni annak a sok örömteli élménynek a lehetőségét, amelyet a gyerekek között én is átéltem!
Közös élményt nagyon sok módon varázsolhatunk a gyerekeknek , a Játékos hónapok program ötleteivel ebben szeretnék segíteni neked.
A Játéktár anyagai pedig mindezt kiegészítik, magasabb szintre emelik, hiszen miközben játszunk és örömmel vagyunk együtt, a tudatosan kiválogatott eszközöknek köszönhetően sok-sok észrevétlen képességfejlesztés is megvalósul, melyre ugyanúgy szükségük van a gyerekeknek, mint az örömteli együttlétre.
Nyakigláb, csupaháj és málészáj története során a külső tulajdonságokról is beszélgethettek.
Ismerkedjetek meg a testrészekkel egy egyszerű és szórakoztató bingo játék segítségével!
A másság elfogadása: tudjátok meg a játékok segítségével, milyen sokféle kisgyermek él a Földünkön!
Érzelem-képek, érzelem-óra, és arc-kirakó játék, az érzelmi intelligencia fejlődéséért.