Érdemes tudatosan törekednünk arra, hogy a mindennapjaikban helyet kapjon a természettel való kapcsolat.
A gyerekek végtelen kíváncsisággal, érdeklődéssel szemlélik a sokszínű növény- és állatvilágot, és örömmel használják ki a természetes környezet lehetőségeit, adottságait a játékra, mozgásra, felfedezésre.
Nyáron nagyszerű lehetőség adódik arra, hogy valódi tapasztalatokat gyűjtsünk arról, hogyan is lesz a búzából kenyér.
Az alábbiakban pár ötletet találsz 5 napra elosztva, amelyek megfelelnek az óvodás gyerekek életkori sajátosságainak.
Válogassatok belőle kedvetekre és valósítsatok meg néhányat! Kísérd figyelemmel rendszeresen a „Játékos hónapok” témaköreit és töltsetek együtt minél több örömteli időt!
1. nap: A kenyér története
Ismerkedjetek meg a búzával, meséljetek arról, mi történik vele, miután megérett! Vajon mi az az aratás, mi történik a búzával, és hogyan lesz belőle kenyér?
Miért hasznos mindez?
Nagyon fontos, hogy a gyerekeknek legyen tudása, tapasztalata arról, hogyan kerülnek az élelmiszerek az asztalunkra, mennyi minden szükséges ahhoz például, hogy mindennap elfogyasszuk a kenyeret, péksüteményt.
Ha megismerik a termőföld csodálatos erejét, és azt is, hogy mennyi ember munkája van egy szelet kenyérben, akkor remélhetőleg felnőttként is figyelni fognak arra, mi és honnét kerül az asztalukra.
2. nap: Játékötletek, kreatív ötletek
Díszítsétek az otthonotokat a természetben gyűjtött kincsekkel, használjátok játékhoz, alkotáshoz őket!
Miért hasznos mindez?
- A gyerekek további tapasztalatokat szereznek alkotás, játék közben például a búzakalászról, búzaszemekről.
- A dekorációk mindennap felidézik a közös élményeket, példát adnak számukra az esztétikus környezet megteremtéséhez.
- Az alkotás során fejlődik a finommotorika, a különböző eszközök használata.
3. nap: Mesék búzáról, aratásról
Miért jó mesélni?
- A közös mesemondásnak elsősorban az érzelmi biztonság, a kapcsolódás megteremtése a célja. Ilyenkor a gyerekek többnyire ellazult, nyugodt állapotba kerülnek, ami segíti a feszültségek oldódását, a belső képalkotás folyamatát.
- A mese elsődleges célja nem a tudás bővítése, de sok esetben nyúj hasznos ismereteket a gyerekek számára.
- Mesehallgatás során bővül a gyerekek szókincse, fejlődik szövegértésük, gondolkodásuk.
4. nap: Versek búzáról, aratásról, kenyérről
Tanuljatok meg egy rövid nyári verset, vagy olvasgassatok esténként verseket búzáról, aratásról, cipósütésről.
Miért hasznos mindez?
- A gyerekek örömmel fedezik fel a versekben is a séták, kirándulások során már látott dolgokat: búzát, malmot, kombájnt.
- A versek a játékosan rímelő ritmusos soraikkal jó szórakozást nyújtanak a gyerekeknek.
- Segítik a pontosabb kiejtést, fejlesztik a ritmusérzéket.
5. nap: Játsszunk pékséget!
A boltos játék mellett az egyik legsokoldalúbb szerepjáték lehet, amikor a gyerekek “pékség”-et játszanak.
Összekapcsolódhat a sütős-főzős játékokkal, amikor az elkészített péksüteményeket, kalácsokat, sütiket kezdik el árusítani, de kialakulhat saját élmények kapcsán is.
Például ha rendszeresen meglátogatunk egy pékséget, és a gyerekek az ott tapasztalt látvány, finom illatok és ízek hatására újra és újra át szeretnék élni az élményt, szívesen megjelenítik azt a saját játékukban is.
Nyáron a kenyérsütés folyamatáról beszélgetve szintén kialakulhat egy játék, amelyben központi szerepet foglal el a lisztté őrölt búza és az abból készült finomságok.
Itt találod az ötleteket a pékség-szerepjátékhoz.
További tartalmak a Játéktárban
A Játéktárban található játékok az óvónői munkám során gyűltek össze és a legőszintébb vélemények nyomán – a gyerekek visszajelzései alapján formálódtak, alakultak.
A segítségükkel szeretném neked átadni annak a sok örömteli élménynek a lehetőségét, amelyet a gyerekek között én is átéltem!
Közös élményt nagyon sok módon varázsolhatunk a gyerekeknek , a Játékos hónapok program ötleteivel ebben szeretnék segíteni neked.
A Játéktár anyagai pedig mindezt kiegészítik, magasabb szintre emelik, hiszen miközben játszunk és örömmel vagyunk együtt, a tudatosan kiválogatott eszközöknek köszönhetően sok-sok észrevétlen képességfejlesztés is megvalósul, melyre ugyanúgy szükségük van a gyerekeknek, mint az örömteli együttlétre.