Barion Pixel
Dióval nemcsak játszani lehet, hanem nagyszerűen lehet használni a ritmusérzék fejlesztésére. Ha két diót összekoppintunk, szép kopogós hangja van, kísérhetünk vele mondókát, verset, így a gyerekek könnyebben ráéreznek az egyenletes lüktetésre. Diós mondókák és játékok:
 
Hallgassátok meg, milyen hangot ad ki, ha két diót összekoppintotok! Mi jut róla eszetekbe? Az oviban ma én is feltettem a gyerekeknek ezt a kérdést. Volt akinek a fakopács jutott eszébe, másoknak pedig a lovacskák kopogó patája.
 
Először kopogjatok ritmusra, mint a fakopáncsok! Közben ezt a versikét is mondogathatjátok:

 

Kipi-kopi kalapács,

fúr-farag a fakopáncs.

Kalapácsa hegyes csőre,

fürgén csapkod a fatörzsre.

Lyukat farag, jó nagyot,

kirántja a kukacot!

(Szabó Csaba: A fadoktor)

 
Aztán változzatok kis lovacskákká! Először lassan lépkedjenek a pacik (lassú ütemben kopogjatok a dióval), aztán elkezdhetnek szaladni, majd vágtatni (egyre gyorsabban ütögessétek össze a diót). Hű, de elfáradtak a lovacskák, most lépkedjenek újra lassabban! Ügethetnek erre a mondókára is:

 

Gyí, paci, paripa,

nem messze van Kanizsa.

Odaérünk délre,

libapecsenyére.

 
Mondogathattok igazi diótörő mondókát is diókopogással kísérve:

 

Így törik a diót ropp-ropp-ropp,

így meg a mogyorót, kopp-kopp-kopp.

 
Ha pedig énekelni támad kedvetek, tanuljátok meg ezt a kis dalt:

 

 

A kezetekből is formázhattok diót a két tenyereteket kicsit meggörbítve, egymás felé fordítva. Kukucskáljatok bele!
 

Ki lakik a dióhéjban?

Nem lakhat ott bárki,

csak dióbél bácsi.

Ha rácsapsz a dióhéjra  (csapjatok rá egyik öklötökkel a másikra)

kinyílik a csontkapuja (nyissátok ki a bezárt „diót”)

és cammogva előmászik (lépegessetek két ujjatokkal egyik tenyereteken)

vén dióbél bácsi.

Csak a szádat tátsd ki! (hamm!)

(Csoóri Sándor: Dióbél bácsi)

 

 

  • Az egyensúlyérzék fejlődését nagy mértékben segítik azok a kis mondókák, játékok, amelyekben a ritmus és a mozgás összekapcsolódik. 6-7 éves kor után a ritmus- és egyensúlyérzék már csak nagy nehézségek árán fejleszthető.
  • Az idegrendszer fejlődésével is szoros összefüggésben áll a ritmus- és a mozgás.
  • Az egyenletesen ismétlődő mozgás oldja a gyerekek feszültségét, a dallam megnyugtatja őket érzelmileg.
  • A versek, dalocskák által ismereteket is szereznek a minket körülvevő természetről, állatokról, növényekről (mit csinál a fakopáncs, miért van patkó a lovak lábán?).

 

 
Rakjatok ki a dióból kis ábrákat, kígyót, napocskát, emberkét…vagy ami még eszetekbe jut!

 

diós mondókák és játékok

 

diós mondókák és játékok

 

diós mondókák és játékok

 

diós mondókák és játékok

 

diós mondókák és játékok

 
Nagyobbak pedig megpróbálkozhatnak ritmikus soralkotással is. Először csak folytassák az általad elkezdett sort, aztán megpróbálhatnak önállóan elkészíteni egyet!

 

diós mondókák és játékok

 
Sorozatalkotáshoz ebben a bejegyzésben is találtok letölthető, kinyomtatható kártyákat.

Készíts nagyméretű őszi faleveleket, terméseket, gyümölcsöket a közös játékhoz!

Legyél a Játéktár tagja!

Tudd meg, hogy melyek óvodás gyermeked legfontosabb képességei, amelyek fejlődésére szülőként nagyon fontos odafigyelned!

Olvasd el az egyszerű tippeket, amelyeket tehetsz érte a mindennapokban!