Barion Pixel

Egész életünkben fontos szerepet játszik, hogy mennyire ismerjük magunkat, tudjuk-e mi a jó nekünk, mit szeretnénk igazán. Ezért már kisgyermekkorban érdemes a gyerekek szintjének megfelelően foglalkozni az önismeret kérdésével és segíteni a gyerekeket önmaguk és mások megismerésében.

 

Mindannyian mások vagyunk

 

Első lépésként érdemes arról beszélgetnetek, hogy mennyire sokfélék vagyunk. Mindenkinek különböző tulajdonságai vannak: olyanok, amiket látunk (külső tulajdonságok) és olyanok is, amelyeket nem a szemünkkel látunk, hanem a viselkedésünk mutatja meg (belső tulajdonságok).

Bármilyen tulajdonságaink is vannak, mindenki egyformán értékes. (Ha ezt másként gondolod, érdemes ebben a témában kicsit jobban elmélyülnöd, más gondolatokat is megismerni ezen a téren.)

Vajon mennyi mindenben vagyunk egyformák – és miben vagyunk különbözőek?

Ezzel kapcsolatosan nézd meg az itt található ötleteket.

 

önismereti játékok óvodásoknak

 

Szeretem – nem szeretem

 

Ezt a beszélgetős játékot bármikor játszhatjátok: otthon, ha van egy kis időtök, esti elalváskor meghitt beszélgetésként, vagy akár várakozás közben is, hogy jobban teljen az idő. Mondjatok magatokról három olyan dolgot, amit szerettek, és három olyan dolgot, amit nem. Például:

  • három étel amit szeretsz és három, amit nem
  • három dolog, amit szeretsz csinálni és három, amit nem
  • három játék amit szeretsz, és három amit nem
  • három hely, ahol szeretsz lenni, és három hely, ahol nem
  • három film, ami tetszett és három, ami nem
  • három állat, amit tetszik és három, ami nem

…és így tovább

Nagyobb gyerekekkel, vagy ha már többször játszottátok ezt a játékot, lehet a három dolog között egy „füllentés” is. A többieknek ki kell találniuk, hogy a három állítás közül melyik kettő igaz.

 

Fejezd be a mondatot!

 

Belső tulajdonságaink egyik kifejezőeszköze, hogy milyen érzelemmel reagálunk az egyes helyzetekre. A kisgyermekek az érzelmeiket nem/vagy nehezen kontrollálják, cselekedeteik érzelem-vezéreltek.

Ahhoz, hogy majd szép lassan megtanulják az érzelmeiket bizonyos keretek között tartani (iskolás korra), az első lépés, hogy meg kell tanulniuk megnevezni az alap-érzelmeket, és észre kell venniük, hogy éppen milyen állapotban vannak. Ebben segít az alábbi játék:

Kérd meg kisgyermekedet, hogy fejezze be az alábbi mondatokat (természetesen egy-egy mondatnak többféle befejezése is lehet):

  • Nagyon vidám vagyok, amikor….
  • Attól félek, hogy…
  • Mérges vagyok, amikor…
  • Szomorú vagyok, ha…

Utána cseréljetek – te is mondd el, hogy mikor vagy vidám, szomorú, mérges és dühös!

Ezek a mondatok a hat alap-érzelem közül négyre kérdeznek rá: öröm, szomorúság, félelem, düh. (A Játékos hónapok során külön témakör lesz majd az érzelmekről, így most csak érintjük ezt a témát.)

belső tulajdonságok megismerése óvodásoknak

 

Lakatlan sziget

 

Képzeljétek el, hogy elutaztok egy lakatlan szigetre! Mi mindent és kiket vinnétek magatokkal? Soroljátok fel a kedvenc tárgyaitokat (játékok, ruhadarabok, könyvek stb.), barátokat, családtagokat, háziállatokat, akik szeretnétek, hogy veletek tartsanak!

Ha mindannyian elmeséltétek, hogy mit vinnétek magatokkal, próbáljátok elmondani egymásról, amit megtudtatok! Vajon mindenre emlékeztek?

 

Három kívánság

 

Jó bevezető lehet a játékhoz A három kívánság c. mese. Képzeljétek el, hogy egy tündérrel találkoztok, aki teljesíti három kívánságotokat. Mit kérnétek tőle? Mindenki mondja el három kívánságát!

 

Mi lennék, ha…

 

Képzeljétek el, hogy állatokká, növényekké, vagy tárgyakká változtok! Mi lennél, ha állat lennél? És ha növény? Kérdezd meg kisgyermekedet és válaszolj te is! Változatok a játékhoz:

  • Mi lennél, ha állat lennél?
  • Mi lennél, ha növény lennél?
  • Mi lennél, ha egy játékeszköz lennél?
  • Milyen lennél, ha ház lennél?
  • Milyen szín lennél szívesen?
  • Melyik rajzfilmhős lennél szívesen?
  • Melyik meseszereplő lennél? 

Készítsd el az érzelmekkel kapcsolatos játékokat a gyerekeknek!

 

Kapja el a labdát, aki…

 

Ezt a játékot jó, ha többen játsszátok! Valaki feldob egy labdát, miközben mond egy tulajdonságot: „Kapja el a labdát, aki…szereti a túrós tésztát / fél a pókoktól / nem szeret hajat mosni!”  stb. A labdáért természetesen csak azoknak kell versenyezniük, akikre igaz az állítás. Akinek sikerül elkapnia a labdát, az lesz a következő labda-feldobó.

 

Színházasdi

 

Talán már játszottátok az alábbi vicces játékot a családban.

Egyvalaki lesz a színész, a többiek a nézőközönség. A színész eljátssza az egyik családtag viselkedését, mozdulatait, ugyanazokat a mondatokat, kifejezéseket mondja, amit az illető gyakran ismételget a hétköznapokban. A nézőknek ki kell találni, hogy kiről szól a játék – de még jobb, ha az adott családtag magára ismer.

 

Az tetszik benned, hogy…

 

Kisgyermekkorban és később is fontos a pozitív visszajelzés, ami sajnos gyakran hiányzik a mindennapokból. Szánjatok időt arra, hogy elmondjátok kisgyermeketeknek, mi mindent szerettek benne!

Önismeretünk mindig gazdagodik azáltal, hogy másoktól visszajelzéseket kapunk. A gyerekek önbizalmát erősíti, ha pozitív megerősítést kapnak a „milyenségükről”.

 

 

 

  • A fenti játékok segítségével te, mint szülő részletesebb képet nyerhetsz gyermeked vágyairól, félelmeiről, belső motivációiról.
  • A gyerekek számára tudatossá válnak az egyes tulajdonságaik, önmagukról alkotott énképük, önismeretük bővül.
  • Megtanulják megnevezni, beazonosítani az érzelmeiket, az ehhez kapcsolódó helyzeteket.
  • A pozitív visszajelzések növelik az önbizalmukat
  • A beszélgetős játékok során megtanulnak másokra figyelni, szóbeli kifejezőkészségük is fejlődik, szókincsük gazdagodik.

 

Jó szórakozást, örömteli időtöltést a játékokhoz!

Nézd meg az érzelmi intelligenciával kapcsolatos

ötleteket is!