Folytatódik az iskolaelőkészítő játékok sorozat, amelyben iskolába készülő nagycsoportosok számára találhattok olyan játékos feladatsort, amelyet otthon is el tudtok végezni. Talán már hallottátok, hogy a mozgás és az értelmi fejlődés kéz a kézben jár, ezért a mozgásos játék sosem maradhat el. Amúgy is érdemes először kicsit megmozgatni a gyerekeket, mielőtt leülnek egy gondolkodósabb feladathoz. Így könnyebben tudnak majd koncentrálni, tovább tudják figyelmüket összpontosítani.

 

Nagymozgások és irányok

 

E játék során figyeld meg, hogy mennyire képes megkülönböztetni gyermeked a jobb és bal irányokat. Ha ez még nehézkes a számára, játsszátok többször is ezt a játékot! Az írás és olvasás megtanulásához nélkülözhetetlen lesz ez a képesség.

Jelöljétek meg a gyerkőc jobb kezét úgy, hogy rárajzoltok valamit (szívet, csillagot stb.), vagy egyszerűen ráhúztok egy hajgumit. Szükségetek lesz még egy babzsákra, vagy  labdára. A játék nagyon egyszerű: egymásnak kell adogatnotok a babzsákot, vagy labdát, de mindig csak a megadott módon:

– először két kézzel dobjátok egymásnak oda-vissza

– aztán próbáljátok meg csak jobb kézzel dobni (elkapni kettővel is lehet)

– azután csak bal kézzel dobjátok 

– utána jobb lábbal – a babzsákot a lábfejetekre helyezve lendítsétek át, a labdát rúgjátok

– végül bal lábbal

– ha ügyesek vagytok, megpróbálhatjátok mindezt becsukott szemmel is…

– aztán pedig egymásnak hátat fordítva

Találjatok ki más ötleteket is: hogyan tudjátok még egymásnak átadni a lasztit/babzsákot? Például: a földre lepattintva, vagy fejjel, esetleg a kézfejetekre helyezve?

 

Színek, formák és kombinatorika

 

Ezzel a játékkal megfigyelheted, ismeri-e gyermeked az alapvető formák neveit és képes-e két szempontot figyelembe venni az összehasonlításuknál.

Nyomtasd ki a képet, vagy rajzoljatok hasonlót egy lapra. Kérd meg kisgyermekedet, hogy mondja el, milyen színeket és milyen formákat lát rajta! Aztán rajzoljon az üres helyekre megfelelő színű síkidomokat.

Ha kész van, kérd meg, hogy mutasson rá…

– a piros háromszögre, – a kék négyzetre, – a zöld körre…stb.

Tudtok keresni valamit a szobában, ami a berajzolt formákhoz hasonló?

Ha sikerül, találjatok olyat is, aminek a színe is egyezik: például valamit, ami piros és kör alakú (talán egy fedő), kék és háromszög alakú (talán egy kendő) stb.

Ezt a játékot megtalálod az Ismerd meg a formákat! letölthető játékcsomagban is.

Gondolkodás – halmazalkotás

 

Sorold fel kisgyermekednek az alábbi szavakat. Az ő feladat az lesz, hogy kitalálja azt a közös tulajdonságot, amelyik mindegyikre jellemző. Ennek során tulajdonképpen halmazokat alkotunk egy kiemelt tulajdonság alapján.

  • tulipán, ibolya, rózsa, orgona …(virágok) 
  • szőlő, banán, alma, dinnye…(gyümölcsök) 
  • autó, bicikli, vonat, autóbusz…(járművek)
  • nadrág, szoknya, póló, kabát…(ruhadarabok)
  • asztal, szék, polc, szekrény…(bútorok) 
  • orvos, rendőr, kertész, tanítónő…(foglalkozások)

 

Most fordítsátok meg a játékot! Kérd meg kisgyermekedet, hogy mondjon három…

  • állatot
  • játékszert
  • fiúnevet
  • zöldséget

Most nehezítsétek a játékot! A halmaz elemei közül válogatunk. Mondj három…

  • vízi állatot
  • négylábú állatot
  • madarat
  • erdei állatot
  • háziállatot

Ugye milyen érdekes? Mindegyik beletartozik az állatok nagy halmazába.

 

Vonalvezetés

 

Mielőtt nekiláttok, tornáztassátok meg az ujjaitokat! Akár többször is elmondhatjátok az alábbi mondókát!

Az első két sor alatt nyissátok és csukjátok az öklötöket, aztán értelem szerint mutassátok a mozdulatokat!

Ujjaimat tornáztatom,
közben vígan mondogatom.
Kifordítom , befordítom ,
fölfordítom , lefordítom ,
zongorázom, furulyázom,
ujjaimat összerázom.
Ügyesebb lett a kezem,
a tornát be fejezem.

 

 

 

 

Anyanyelvi nevelés

 

Tegyetek ki az asztalra, vagy szőnyegre 5-6 tárgyat (játékot, gyümölcsöt, ruhadarabot stb.). Most egy érdekes játék következik, ahol varázsnyelven fogtok beszélni. Mondd ki hangosan valamelyik tárgy nevét de úgy, hogy csak a magánhangzókat mondod. Például:

  • e-ő-au-ó – rendőrautó,
  • ö-e – bögre,
  • u-ó-e – pulóver
  • o-a-i-ő – tornacipő …stb.

 

Ha kisgyermeked kitalálta, hogy melyik tárgyra gondoltál, mondja ki a teljes szót, majd ő is ismételje el “varázsnyelven”, úgy, hogy csak a magánhangzókat ejti ki.

Azután cseréljetek, tegyetek újabb tárgyakat középre és most gyermeked mondja el először varázsnyelven egy-egy tárgy nevét, te pedig találd ki, hogy melyikre gondol!

Ezzel a játékkal azt tudod megfigyelni, hogy megfelelően hallja- és ejti-e ki a hangokat kisgyermeked, és azokat gondolatban ki tudja-e egészíteni értelmes szavakká.

 

Mozgás és ritmus

 

Végül lazítsatok egyet és táncoljátok el együtt ezt a dalt! Sikerül utánozni a mozgást és gyorsítani a tempót? 

 

 

 

Ügyesek voltatok! Jutalmazzátok meg magatokat még egy táncolással a kedvenc zenétekre! Ha van kedvetek, utánozzátok egymás mozdulatait!

 

Jó szórakozást!