A természet értékeinek megóvása nagyon fontos feladatunk, ehhez pedig a legelső lépések egyike, hogy megismertetjük, és megszerettetjük a gyerekekkel a környezetünkben lakó kis élőlényeket – növényeket, állatokat egyaránt.
Ha te is szívesen tennél ezért, akkor nézd meg az alábbi bejegyzéseket is, amelyben a 3-7 éves korú gyerekek életkorának megfelelő játékokat, tevékenységeket találsz.
Itt találsz egy gyűjteményt a háziállatokkal való ismerkedéshez.
Itt arról olvashatsz, hogyan adhatsz át játékosan ismereteket a téli álmot alvó állatokról.
Itt a vízparti élőényekkel való ismerkedéshez találsz ötleteket.
Most pedig ahhoz kapsz ötleteket, hogyan lehet jó szórakozás és közös élmény a virágokkal való ismerkedés!
Kirándulás, barangolás
Fedezzétek fel együtt, mennyi kincset rejt a környéketek! A közös kirándulásoknak rengeteg haszna van:
- A friss levegőn való mozgás az egész család egészségének jót tesz.
- A közös élmény egy újabb összetartó kapocs lesz köztetek.
- A gyerekek sokféle mozgásformát kipróbálhatnak, amelyekre otthon, vagy a játszótéren nincs lehetőségük: dombon gurulás, árok átugrás, farönkön egyensúlyozás, fára mászás, patak kövein lépegetés stb. Mindezek kiemelkedően fontosak a különböző idegrendszeri kapcsolatok megszilárdulásához.
- Lehetőségetek van megismerkedni az erdőben, mezőn, vagy vízparton élő növényekkel, állatokkal.
- Gyűjtögetni is tudtok mindenféle kincset: szép köveket, terméseket, botokat, amelyekkel játszani is lehet majd otthon.
Virágok az erdőben
Erdei séták, kirándulások alkalmával sokféle virágot láthattok. Jó, ha járatosak vagytok benne és ismeritek a leggyakrabban előforduló virágfajtákat, mert így a segítségetekkel a gyerekek is könnyedén megismerik őket.
A leggyakoribb, kicsik számára is könnyen felismerhető virágok: ibolya, hóvirág, gólyahír, pitypang, salátaboglárka, százszorszép, pásztortáska, gyöngyike. Sok szép erdei virágot felismerhetsz például e blogbejegyzés alapján.
Töltsd le az alábbi képes virágkereső játékot és induljatok útnak, hogy megkeressétek a rajta szereplő virágokat! A képeket látva biztosan neked is ismerős lesz egy-kettő! Ami megláttok, az mellé tegyetek egy X jelet, vagy egy pipát! Ide kattintva tudod letölteni az oldalt.
Ha szeretnéd nagyobb méretben is le tudod tölteni a képeket. Ragasszátok fel keményebb lapra, vagy lamináld, hogy tartós maradjon! Ha kétszer nyomtatod ki a képeket, memóriajáték készülhet belőle. De felragaszthatod a virágokat egy meghajtogatott kartonpapír csíkra is, így egy kis lapozó könyvvé válhat. Töltsd le innét a virág képeket!
A vadvirágokon kívül találsz a képek között kerti virágokat is, amelyeket a gyerekek gyakran látnak, vagy akár mesében is találkozhattak velük: tulipánt, rózsát, nárciszt, krókuszt, árvácskát, petúniát, bársonyvirágot, jácintot.
Ebben a bejegyzésben is találsz egy letölthető képekből álló tavaszi memóriajátékot, amelyen virágok is szerepelnek.
Virágok a kertben
A kerti virágokkal való megismerkedés legjobb módja, ha közösen ültettek virágokat. Könnyű dolgotok van, ha van udvarotok, kertetek. Ha van lehetőségetek rá, alakítsatok ki a gyerekek számára is egy kisebb ágyást!
Ha nincs nálatok kert, akkor se búslakodj, hiszen virágládában, vagy pár cserépben egy kisebb erkélyen is elfér pár palánta. Néhány ötletet találsz ehhez ebben a Fabecook posztban.
Érdekes lesz közösen figyelni, hogyan nőnek egyre nagyobbra, és hoznak egyre több bimbót, majd hogyan borulnak virágba! A gyerekek segíthetnek az öntözésben, gyomlálásban, az elszáradt szirmok, virágfejek leszedésében. Közben nem csak a virágok nevét tanulják meg, hanem megismerkednek a színekkel, a virág részeivel, és azt is megtudják, mi mindenre van szüksége a virágnak ahhoz, hogy nagyra nőjön.
Nézd meg a kertészkedéssel kapcsolatos játékgyűjteményt is ide kattintva!
Készíthettek egy mini kis tündérkertet is – ehhez ebben a Facebook bejegyzésben találsz pár ötletet.
Nézzétek meg ezt a kis összefoglalót a virágokról!
A virág részei
Hogy a virágok gondozása közben szerzett tapasztalatokra később is emlékezzenek a gyerekek, készíthetsz nekik egyszerűen kartonpapírból kivágott virágokat. Külön-külön vágd ki a szárat, levelet, gyökeret, és a virágot. Miközben a gyerekek összeállítják, újra el tudják sorolni a virág részeit, és hogy azok mire valók.
A gyökerükkel szívják fel a vizet és a tápanyagokat, mintha egy kis szívószál lenne. Ez aztán tovább vándorol a virág szárába és leveleibe, hogy segítsen a növekedésben. A szirmokat először még a bimbó rejti, ami a napocska hatására egyre jobban kinyílik.
Ezekkel a nagyobb méretű virágokkal az oviban játszottunk, a nap végén pedig gyurmaragasztóval a szekrényajtóra ragasztva is összeállítottuk. Így mindig szem előtt volt, a gyerekek többször is ránéztek és játszottak vele. Újdonság volt nekik, hogy a hagymából is nőhet ki virág 🙂
Tavaszi gyurmázós oldalak
Jó játék a gyurma, mert a gyerekek nagyon kedvelik és jól ügyesíti a pici ujjakat. Nagyszerűen felhasználhatjuk a nyomtatható játékok kiegészítéseként is.
Tölts le most egy oldalt a fenti tavaszi gyurmázós oldalakból ide kattintva!
Az összes (18) gyurmázós oldalt megvásárolhatod a webshopban!
Nézd meg a többi, virágokkal kapcsolatos ötletet is!
Jó játékot!
Készítsd el a
tavaszi virágos
nyomtatható
játékokat
a gyerekeknek!
Tudd meg, hogy melyek óvodás gyermeked legfontosabb képességei, amelyek fejlődésére szülőként nagyon fontos odafigyelned!
Olvasd el az egyszerű tippeket, amelyeket tehetsz érte a mindennapokban!
Kedves Anita,
mindig nagy érdeklődéssel és kedvvel olvasom a hírleveleidet.
A mostani téma, mint biológia szakos tanárt egy kis “kötözködésre” késztet.
Szakmai szempontból a virág részei nem azonosak a virágos növények részeivel ( szerveivel).
A gyerekekkel csoportosításokat végeztetünk, pl. élőlények, növények, állatok, stb.
A növények között vannak olyanok, amelyeknek vannak virágaik , és olyanok is, amelyeknek nincsenek. Az utóbbiakat nem kell ismerniük az ovisoknak de az alsó tagozatosoknak sem.
A virágos növények részei ( szervei, ezt a fogalmat természetesen nem kell használni)
a gyökérzet, a szár, a levél, és a virág.
Ezek részek alkotják a virágos növények testét. Ezek a részei a fáknak is, csak ott a szár helyett törzs, a levél helyett lombkorona – ami a levelek sokaságát, a vékony elfásodott szárat az ágakat és a gallyak összességét jelentik – kifejezést használjuk.
Tudom, hogy a hétköznapokban viragboltról, és nem növényboltról,
virágkertről és nem növénykertről – kivéve a Fővárosi Állat- és Növenykert – beszélünk.
Tudom, hogy a szakmai nyelv elsajátítása nem feladata az óvodának, de gondoltam megosztom gondolataimat erről óvodai szakemberrel, hátha lehet valamit tenni! 🙂
További sikeres munkát kívánok.
Üdvözlettel.
Frissné Éva
Kedves Éva!
Köszönöm szépen a szakmai kiegészítést! 🙂
Bevallom egy ideig gondolkodtam, hogy akkor mit is kellene javítanom a szövegben, míg rájöttem, hogy valószínűleg a kiegészítésed arra irányult, hogy a „virág” kifejezés nem azonos a „virágzó növénnyel”.
Igen, az ovisoknak ez így nem is érthető, hiszen még a „növény” kifejezés jelentése is csak óvodáskor vége felé szilárdul meg a legtöbbüknél (én így tapasztaltam).
Ezzel együtt nekem hasznos volt ez az információ, és értem is a különbséget, köszönöm szépen!
Amúgy bevallom, a szakmai kifejezések használatában én gyakran „laza” vagyok (egyik ilyen „helytelen” szóhasználatom, amikor azt mondom, hogy elvágjuk a papírt, miközben a helyes a nyírás lenne). Ennek oka, hogy a gyerekek így jobban megértik, mert a hétköznapokban ezt a szót használják.
Talán ebben az írásban is ezt alkalmaztam ösztönösen.
De mióta Vekerdy tanár úrnál olvastam, hogy nyugodtan mondhatjuk egy füzetre hogy „kockás”, a négyzetrácsos kifejezés helyett, azóta nem látom ezt akkor hibának.
De nem akarom csak humorral elütni a dolgot: valójában úgy gondolom, hogy tényleg iskoláskorra jut oda a gyerekek fogalmi gondolkodása, hogy az ilyen árnyalatnyi különbségeket (virág – virágzó növény) képesek megérteni. És természetesen akkor helyes, ha különbséget tudnak tenni a kettő között.
Ebben pedig biztosan sokat segítenek az olyan elhivatott és megfelelő szakmai tudással rendelkező tanárok, mint amilyen úgy sejtem, te is vagy! 🥰