Óvodás életkorban a helyhatározó névutók használata szorosan összefügg a téri irányok felismerésével, ezen keresztül pedig a testséma kialakulásával.

A gyerekek először a saját testükön tanulnak meg tájékozódni, miközben megismerik testrészeik elhelyezkedését, egymáshoz viszonyított helyzetét. Észreveszik például , hogy a szemük az orruk felett van, a pocakjuk elöl, a hátuk pedig hátul, mint ahogy a nevében is benne van. Mindezt a legkönnyebben sok-sok mozgásos játék során tanulják meg.

Amikor saját testükön már biztonsággal tájékozódnak, képesek lesznek megfigyelni másokhoz viszonyított helyzetüket is. Mindennek kialakulása egy hosszabb folyamat, melynek végén már nem csak térben, hanem síkban is tudnak biztonsággal tájékozódni. Az írás-olvasás tanulásnál ez nagyon fontos lesz a számukra, hiszen tudniuk kell majd például, mit jelent, hogy az ékezet a betű fölött van, az Y szára pedig a vastag vonal alá kerül.

A most következő játékokat egyik kedves Játéktár-tagunk, Krisztina kérésére készítettem, de szerintem mindenkinek hasznos lesz, aki a fenti területen szeretné segíteni a gyerekek fejlődését. Hasonló feladatlapokat a Tájékozódás, irányok c. letölthető játékcsomagban is találsz.

A Játéktár tagjaként te is kérhetsz bármilyen, munkádat segítő játékot, feladatlapot, amit szívesen elkészítek számodra. Erről itt tudhatsz meg többet!

Először mindenképpen a térbeli tájékozódással kapcsolatos játékokat próbáljátok ki, aztán jöhetnek a képeket tartalmazó oldalak és a színezős feladat is.

Kedves cica és kutya bábokat tudtok kinyomtatni az első oldalról, amelyeket egy papírguriga darabra ragasztva már készen is vannak a bábok. Jó, ha kicsit vastagabb műszaki rajzlapra nyomtatjátok, vagy egy kartonlapra ragasztjátok és úgy vágjátok körül, de a kivágott figurák laminálása is jó megoldás, ezzel sokkal tartósabbak lesznek a játékok.

Az elkészült bábokat ide-oda lehet rakosgatni aszerint, éppen milyen helyhatározót szeretnénk bemutatni a segítségükkel. Első lépésként te helyezd el az állatkákat és kérdések segítségével mondjátok el, hol vannak a cicák, kutyusok. Az alábbi képen például:

  • Hol van a rózsaszín pöttyös cica? (A fekete foltos cica előtt.)
  • Hol van a fekete foltos cica? (A rózsaszín pöttyös cica mögött/a fa előtt.)
  • Hol van a kutyus? (A fa mögött.)
  • Hol van a fa? (A kutyus előtt.)
  • Kik vannak a fa előtt? Ki van a fa mögött?

 

helyhatározó névutók óvodában

 

A bábokat kedvetek szerint rakosgathatjátok, így többféle helyhatározó névutót gyakorolhattok. Itt például a két cica egymás mellett van, de elhelyezhetitek őket két kutyus közé is. Kisgyermeked a te utasításaid alapján is felállíthatja a bábokat. Például: tedd a két kutyus egymás mellé, legyenek a fa mögött!

A kis állatkáknak akár házakat is építhettek építőkockából, így lehetnek a házban is, vagy éppen beszaladhatnak a házukba.

 

cica kutya báb

 

A második oldal kinyomtatásával egy dobókockát tudtok elkészíteni. Ezt is érdemes vastagabb A/4 kartonra nyomtatni, vagy egy keményebb lapra ragasztani és úgy kivágni. A kocka oldalain különböző helyzetben található a kutyus és a labdája. Dobjatok a dobókockával és helyezzétek el a kutyust és a labdáját (például egy pompont) a megadott helyzet szerint.

 

A dobókockával játszhattok úgy is, hogy a dobott kép alapján kisgyermeked saját maga elé, mögé, fölé, mellé…stb. helyezi a labdát.

Még nehezebb megoldás, ha bármilyen más tárggyal elkészíti az adott helyzetet – például: egy baba elé teszi a tányért, az autó mellé teszi a traktort…stb. 

 

helyhatározó névutók gyakorlása

 

A nyomtatható oldalak közül kettőn találjátok az alábbi képeket, amelyek egy-egy cica különböző helyzetét mutatják be. A képeket kivágva akár kártyaként is használhatjátok, amelyek közül a megfelelőt kell kiválasztani. Például: Keresd meg azokat a képeket, ahol a cica valami mögött van!

helyhatározó névutók óvodában

 

Ennél nehezebb feladat, amikor több szereplő is látható a képen, így többféle helyzetet is felismerhetünk. Ugyanazon a képen a kutyus például a méhecske alatt és a tál mellett helyezkedik el.

Játszhatjátok azt a játékot, hogy te gondolsz egy állatra és leírod a helyzetét. Például: Gondoltam egy állatra, amelyik a cica és a méhecske között, a tál előtt van (ez a második sor bal oldali képén látható).

Az utolsó oldal pedig egy színezős feladat, amelyen az utasítások alapján kell kiszínezni a megfelelő cicát.

Példul: Színezd ki az első képen azt a cicát, amelyik a kanapé alatt van; a második képen azt, amelyik a fotel előtt van; a harmadik képen azt, amelyik a kanapé fölött látható…és így tovább.

Persze az összes cicát ki lehet színezni és így is tudtok beszélgetni a képekről: Hol van a szürke cica, hol van a barna? Remélem, sikerült segíteni ezzel a pár letölthető oldallal! 

helyhatározó névutók óvodában

 

Írjátok meg, milyen ötletetek van még ehhez-, vagy más témához és szívesen elkészítem!

Ezeket az oldalakat a Játéktár tagjai tudják letölteni. Ha szeretnél csatlakozni, itt tudod megnézni a részleteket!

Be kell jelentkezned, hogy láthasd a tartalom többi részét is. Kérlek . Nem vagy még felhasználó? Csatlakozz hozzánk!