Barion Pixel
Az alábbi állatos mozgásos játékok között sok a fogó játék, amelyhez több gyermek részvételére és nagyobb helyre van szükség, de egy kis kreativitással,  a szabályok változtatásával akár otthon is játszhatók. A játékokat más témakörökhöz is használhatod, ha a szerepeket, feladatokat kicsit megváltoztatod.

 

Állatos fogó

A fogó kergeti a gyerekeket, akik szabadon futkározhatnak. Akihez közel kerül a fogó, az gyorsan terpeszbe állhat és mond egy háziállatot. Ekkor már nem foghatja meg őt a fogó. Addig kell így terpeszben állni a játékosnak, amíg egy másik társa futás közben meg nem érinti. Ezt a játékot bármilyen témában játszhatjátok, például közlekedési eszközökkel, virágokkal, gyümölcsökkel stb.

 

Fészek fogó

A gyerekek közül páran kettesével kezet fognak és „fészket” alkotnak. A többi gyerek kiscsibe lesz, egyvalaki pedig a róka. A róka kergeti a kiscsibéket, akik mindig egy fészekbe próbálnak bebújni. Akit sikerül elkapnia, az kiesik a játékból, vagy új fészket alkot valakivel.

Nagyobb gyerekekkel játszhatjuk úgy, hogy a futás közben fészekbe bújt kiscsibe akivel szemben megállt, azzal új fészket alkot, aki pedig eddig tartotta a fészket, az kiscsibévé válik és tovább szalad.

 

Nyúlvadászat

Karikákat, vagy babzsákokat helyezünk a földre, ezek lesznek a nyusziházak. Ha kint játszunk, mindenki rajzolhat maga köré egy kört. A nyusziházakon kívül áll még egy nyuszi és egy vadászkutya. A kutya elkezdi kergetni a nyuszit, aki beugrik egy nyusziházba. Az ott lévő nyuszinak ekkor ki kell ugrania, mert egy házba egyszerre csak egy nyuszi lehet. Így a kutya őt fogja tovább kergetni. Ha a vadászkutya elkap egy nyuszit, akkor szerepet cserélnek.

 

Kutyás fogó

Ezt  a játékot kis helyen játsszuk, esetleg választhatunk az elején több fogót is. A fogó négykézláb halad előre, így igyekszik megfogni a többieket. Akit megérintett, az is négykézlábra ereszkedik és fogó lesz. Aki utoljára futva marad, az a győztes.

 

Árokcica

Három-négy lépésre egymástól húzunk két párhuzamos vonalat, ez lesz az árok. Egy-, vagy több cicát is választhatunk, akik az árokban várják az egereket. Az egerek az egyik oldalról a másikra futkosnak, miközben mondogatják: „Ha jó cica volna, egeret is fogna!”. Akit megfogtak, abból cica lesz.

Cicás fogó

A gyerekek párosával, kézfogással állnak egymás mellett, ők lesznek az egerek. Egyvalaki lesz a macska, aki velük szemben, kicsit távolabb áll. Az egerek a játék elején felkiáltanak: „Cica legyen, kinek nincsen párja!” és egymás kezét elengedve szétfutnak. Cél, hogy átfussanak a túloldalra és újra megfogják egymás kezét, miközben a cica igyekszik valamelyiküket elkapni. Aki pár nélkül maradt, az lesz a cica.

 

állatos mozgásos játékok

 

Szembekötős cica

Egy cicát választunk, akinek bekötjük a szemét. A többiek egerek lesznek. A macska elindul egeret fogni. Az egerek tapsolva mondogatják: „Itt árulják a szilvát, ropogtatják a magját!” Ha a cica elkap egy egeret, mindenki megáll, és az egerek megkérdik:

Macska, macska, mit fogtál?
Egeret.
Mi a neve?

A cica ekkor megtapogatja akit megfogott, és igyekszik megnevezni. Ha nem sikerül, akkor megkérheti, hogy cincogjon egyet és a hangjából próbálja meg kitalálni, hogy ki lehet az.

 

Libásdi

A libák egy „tóban úszkálnak”, kicsit távolabb tőlük áll a gazdasszony, közöttük pedig a róka. A gazdasszony hívja a libákat, akik így válaszolnak:

Libuskáim, gyertek haza!
Jaj, elkap a róka koma!
Hol van hát a róka koma?
Kertek alatt, nézz csak oda!
Libuskáim siessetek, hamar haza repüljetek!

A libák ekkor a gazdasszonyhoz futnak, miközben a róka igyekszik őket elkapni. Akit megfogott, abból is róka lesz, így a libák száma egyre fogy. Az utolsó liba lesz a győztes. A következő játékban ő lehet a gazdasszony, vagy a róka.

 

Csengős bárány

Egyvalaki lesz a bárány, akinél egy csengő van. A többieknek bekötjük a szemét, ők lesznek a fogók. A báránynak folyamatosan meg kell szólaltania a csengőt, miközben a fogók megpróbálják őt elkapni. Mivel a bárány lát, könnyen ki tud bújni a fogók közül, így ezt a játékot érdemes nem túl nagy helyen játszani. Aki megfogta a bárányt, az szerepet cserél vele.

 

Állatos kidobó

Minden gyerek választ magának egy háziállat nevet. A dobó játékos feldobja a labdát és kiált egy állatnevet. Akinek a nevét kiáltotta, annak kell elkapnia a labdát, a többiek pedig minél messzebbre szaladnak. A labdás játékos amint elkapta a labdát, elkiáltja magát: ” Állj!”. Ekkor mindenki megáll ott, ahol van, a kidobó pedig megpróbál valakit eltalálni a labdával. (Játszhatjuk úgy is, hogy ilyenkor még tehet legfeljebb három lépést bármilyen irányba.) Ha a kidobó eltalált valakit, akkor az lesz az újabb játékban a labda-feldobó.

 

állatos mozgásos játékok óvodásoknak

 

 

Állatjárások

A gyerekek a szoba egyik oldalán helyezkednek el és mindig a játékvezető utasításának megfelelően jönnek-mennek. Például:

„Jöjjenek a kutyák!”  – Ekkor a gyerekek négykézláb mennek át a szoba túlsó oldalára.
„Menjenek a cicák!” – Ekkor a gyerekek talpon-tenyéren puhán lépkedve mennek vissza, közben nyávoghatnak is.
„Jöjjenek a tyúkok!” – A gyerekek tyúklépésben haladnak előre, közben behajlított könyökükkel szárnycsapkodásokat is végezhetnek.
„Menjenek a lovak!” – Lovacskázó ugrándozással, nyihogva vágtatnak vissza.
„Jöjjenek a nyuszik!” – Nyusziugrásban ugrándoznak: a két tenyér egyszerre ér a földre, utána a két láb.

Kakasviadal

Két gyerkőc egymással szemben áll egy lábon, karjaikat összefonják a mellük előtt. Fél lábon ugrándozva próbálják meglökni egymást. Aki kettőjük közül előbb teszi le az egyik lábát a földre, az a vesztes. A mérkőzés több menetből is állhat.

 

Elindult a hajó

A gyerekek körben ülnek a szőnyegen, a játékvezető pedig azt mondja: „Elindult a hajó!” A gyerekek megkérdezik: „Mit visz?” Ekkor a játékvezető mond egy állatnevet. A gyerekeknek ekkor a hangjukkal és mozgásukkal utánozni kell az adott állatot. Amikor ez kellő ideig megtörtént, a játékvezető azt mondja: „Megérkezett a hajó, kiszálltak az állatok. Újra indul a hajó!” A gyerekek kérdésére, hogy „Mit visz?” egy újabb állatot mond, amit utánozni kell.

Nehezítés: A játékvezető nem mondja ki az állatnevet, hanem annak tulajdonságait sorolja fel. Például: „A hajó egy négylábú állatot visz, aki szeret ugatni.”, vagy „A hajó egy kétlábú állatot visz, amelynek tolla van és gágog.”

 

Állatok a tanyán

A gyerekek választanak maguknak egy állatnevet, amelyhez hozzáteszik saját keresztnevüket is. Például: Bárány Gabi, Kutya Zsuzsi, Lovacska Réka stb. Elkezdenek sétálni és akivel találkoznak, annak köszönnek, bemutatkoznak és kezet fognak. Egy idő után mindenki leül és sorban elmesélheti, hogy kikkel találkozott. Vajon sikerül felidézni az állatneveket?

 

Kutyavásár

Egy gyerek vevő lesz, a többiek pedig a kutyák. A kutyák a vevővel szemben egy sorban sorakoznak fel. A vevő gondolatban kiválaszt magának egy „kutyát”, de nem árulja el, hogy melyiket, csak azt mondja: „Nekem olyan kutya kell, aki…(és mond egy tulajdonságot a kiválasztott gyerekről, például:…barna cipőben van, kockás az inge, kék a szeme). Amelyik kutyus úgy gondolja, hogy rá igaz a tulajdonság, az előre ugrik egyet. A vevő mindig újabb tulajdonságot mond, amíg végül csak egy kutyusra lesz igaz.

 

állatos mozgásos játékok

 

Állat bál

Hagyjunk a gyerekeknek egy kis gondolkodási időt, hogy kitalálják, milyen állattá szeretnének változni. Ezután sorban hallgassuk meg őket: mutatkozzanak be, mondják el a külső-belső tulajdonságaikat. Kérdezzük meg, mi tetszik nekik az adott állatban? Ha mindenki bemutatkozott, kezdődhet a bál! Válaszunk egy zenét és táncoljunk kedvünkre! A szám végén újra üljünk le és változzunk újra más állatokká.

 

Élet a tanyán

A játékvezető elkezd egy történetet, amely a tanyán játszódik. A gyerekek lesznek a szereplők, akik mindig az adott történést fogják eljátszani. Például: „Volt ezen a tanyán egy kis tó. Kacsamama elindult oda a kiskacsáival, hogy megtanítsa őket úszni.” Ekkor a kiválasztott gyerekek eljátsszák ezt a szituációt. További lehetséges események a tanyán: „Két kiskakas összeveszett és elkezdtek civakodni. Bodri, a házőrző kutyus megkergette a cicát. A kisegér incselkedett a cicával, míg a cica utána nem szaladt. Tyúkanyó ijedten keresgélte az egyik kiscsibéjét. Amikor megtalálta, szárnyai alá vette mind a hatot. A lovacska örömmel szaladgált a karámban, még egy farönkön is átugrott.” …és így tovább.

Készítsd el a háziállatokkal kapcsolatos játékokat a gyerekeknek!

Legyél a Játéktár tagja!

Tudd meg, hogy melyek óvodás gyermeked legfontosabb képességei, amelyek fejlődésére szülőként nagyon fontos odafigyelned!

Olvasd el az egyszerű tippeket, amelyeket tehetsz érte a mindennapokban!