Barion Pixel

Ha óvodás korú a gyermeked, talán már te is feltetted magadnak az alábbi kérdéseket:

Vajon a megfelelő tempóban fejlődik?

Melyek azok a képességek, amelyekre feltétlenül szüksége lesz majd ahhoz, hogy később az iskolában és majd az életben is megállja a helyét?

És vajon mikor és kitől tudja ezeket elsajátítani? Vajon mennyire a szülők- és mennyire az óvoda dolga a képességfejlesztés?

Amikor gyermeked megszületett, biztosan elképzelted, milyen lesz majd ha megtanul  járni, beszélni, és talán arról is elkezdtél álmodozni, mennyire ügyes lesz az iskolában, később pedig remélhetőleg az élete is a lehető legjobban alakul majd.

 

 

Újszülöttből totyogó kisded, kíváncsi óvodás, a világ megismerésére nyitott iskolás, végül pedig öntudatos és a világ dolgait értő, a saját sorsát kézben tartó ifjú válik.

Ahhoz azonban, hogy mindez bekövetkezzen számos feltételnek kell teljesülnie. Gyermeked fejlődése már a születése előtt elkezdődik és folyamatosan zajlik az évek során. Ezekben az években pedig vannak különösen szenzitív időszakok, amikor  bizonyos képességek fejlődése a leghatékonyabban tud végbemenni.

Az egyik ilyen szakasz a 3-7 éves életkor, ugyanis ekkor a gyermeked idegrendszere rendkívüli plaszticitással, formálhatósággal rendelkezik. Szülőként az első hét évben tudjuk a gyermekeink fejlődését a legjobban támogatni. De egyben ez a legérzékenyebb, legsérülékenyebb korszak is, amikor a gyerekek egészséges fejlődését számtalan tényező veszélyeztetheti.

Mi történik, ha erre az időszakra nem figyelünk kellőképpen? Képzeld el úgy, mintha egy épülő ház alapjai nem állnának szilárdan. Bármit is építünk erre, az bizony ingatag lesz és megakadályozza, hogy a későbbi képességek, készségek a legoptimálisabban alakulhassanak ki gyermekednél.

A gyermekeddel foglalkozó szakemberek (óvónők, fejlesztő-, esetleg gyógypedagógusok) ezt pontosan tudják és a legtöbbször szívüket lelküket kiteszik azért, hogy a lehető legtöbbet megadják a gyerekeknek az óvodában.

A mostani körülmények azonban messze nem optimálisak ahhoz, hogy a gyerekek az intézményekben megkapják a szükséges alapokat.

 

Miért nem elegendő kizárólag az intézményekre bízni gyermeked fejlődését?

 

A kérdés megválaszolása előtt érdemes megnézned a Magyar Óvodapedagógia Egyesület felmérését a valós óvodai helyzetről:

 

 

Néhány adat a felmérés eredményéből (itt olvashatod el a teljes eredményt):

 

  • Az egy csoportba járó gyerekek átlaglétszáma döntően 20-25 fő, de nagyon sok 25-30 fős óvodai csoport
  • A felmérésben részt vevő óvodák 2/3-ában van betöltetlen óvodapedagógus állás
  • Nagyon sok a speciális igényű gyermek, ami miatt még nagyobb odafigyelésre, szakértelemre lenne szükség. Az ehhez szükséges ismereteket csak külön képzésen sajátíthatják el az óvónők, amit saját szabadidejük és költségük szerint vagy meg tudnak oldani, vagy nem.
  • A személyi és tárgyi feltételek sajnos nagyon sok helyen nem biztosítottak.
  • A válaszadók 97%-a szerint szükséges az adminisztratív terhek csökkentése.

 

Gondolj csak bele: egy 25 fős csoportban mennyi figyelem jut a gyermekedre?

Az óvónéniknek gyakran vegyes életkorú csoportban kell megoldaniuk az iskolaelőkészítő foglalkozásokat, és sok helyen nincs lehetőség külön helyiségbe vonulni a 6-7 évesekkel. A nyüzsgő picik között, ahol egy bizonyos alapzaj állandóan fennáll, és a figyelmet ezernyi apró dolog elvonja, vajon mennyire fog tudni figyelni a gyermeked?

Mivel egyre több pedagógus esik ki a rendszerből, akik maradnak, bizony túlterheltek. Az iskolaelőkészítés csak egy a végtelen sok feladat között, amire nem mindig jut annyi idő, amennyi kellene.

Sürgetően fontos változtatni a közoktatás helyzetén, de addig is: a gyerekek most vannak abban az életkorban, amikor megalapozzuk a későbbi fejlődésüket! Nem lehet éveket várni arra, hogy majd változnak a dolgok…

Digitalizált világunkban egyre nő a képernyő, számítógép, telefon előtt töltött idő. A gyerekek nem kapják meg azokat az alapvető érzékszervi- és mozgásos ingereket, amelyekre nélkülözhetetlenül szükségük van az optimális fejlődésük érdekében.

Ha tudatos szülőnek tartod magad, gyermeked fejlődéséért neked is felelősséget kell vállalnod, hiszen felnőve megköszönni is neked fogja, hogy minden szempontból érett, intelligens, kiteljesedett felnőtt lett belőle.

Az esetleges fejlődésbeli elmaradásokat is elsősorban te fogod észrevenni, ha odafigyelsz és tudatosan időt töltesz gyermekeddel.

Amikor szülők lettünk, a gyermekünkkel együtt felelősséget is kaptunk, hogy őt a lehető legjobban terelgessük az útján.

 

A gyerekek fejlődése nem az iskolában, hanem már jóval az azt megelőző években elkezdődik.

A készségfejlődés szempontjából nagyon fontos szerepe van a gyermekkel való otthoni törődésnek, foglalkozásnak. Az otthoni mesélés, beszélgetés, a közös játék gyakorisága szoros kapcsolatban áll a készségek fejlettségével.

(Józsa Krisztián és Zentai Gabriella Új Pedagógiai Szemle, 57. sz.)

 

A legjobb amit tehetsz, hogy információkat szerzel, és olyan döntéseket hozol, amelyekkel hozzájárulsz kisgyermeked jövőbeli boldog, sikeres, kiegyensúlyozott életéhez.

Ha bővebben olvasnál még erről, töltsd le az összefoglalót arról, melyek az óvodás gyerekek képességfejlődésének 10 legfontosabb területe!

 

Letöltöm!