1. Natúr műtárgyak
Nagyon jó kis játék, ha a parton talált mindenféle kagylóból, botokból, kövekből, levelekből különféle alkotásokat: képeket, mandalákat, szobrokat készítetek. Jó kis tapasztalat a szimmetria és a különféle formák kialakításáról, vagy egyszerűen csak a szépen elrendezett alkotórészek összhatása, amiben gyönyörködni lehet. Ez egy tipikusan olyan játék, aminek látszólag semmi haszna nincs, viszont valójában jól megmozgatja a fantáziát és a kreativitást. Te tudnál alkotni valamit a parton talált „semmiségekből”? Próbáld ki!
2. Rajzolgatás
Sok szülő aggódik azért, mert nem szívesen ül le rajzolgatni az ovis gyermeke. Hogyan fog így ügyesedni a keze, hogy tanulja meg fogni a ceruzát? – kérdezik gyakran. A rajzoláshoz, firkáláshoz nem muszáj leülni. Lehet azt guggolva, hasalva, térdelve, akár az iszapba, vagy a homokba is. Kisovis életkorban a legfontosabb, hogy szerettessük meg a gyerekekkel ezt a tevékenységet. Minél többféle eszközzel, minél érdekesebb módon kínáljuk fel neki a rajzolgatást, annál nagyobb kedve lesz hozzá és ahogy ügyesedik, észrevétlenül kézbe veszi majd a ceruzát is. Homokba rajzolgatni az ujjunkkal, vagy egy faággal nem nehéz és nagyon élvezetes elfoglaltság! Könnyen javítható, kiegészíthető és mégis ügyesednek általa a kis ujjak. Mindenképpen próbáljátok ki, akár közösen!
3. Hol van a lábam?
Kihagyhatatlan játék a homokkal való betemetés – persze csak óvatosan, hiszen a nagy mennyiségű homok már nyomhatja a gyerekek mellkasát. Szinte találni sem lehetne jobb játékot a testséma fejlesztésre, vagyis arra, hogy a gyerekek megtapasztalják, hol van a lábuk, karjuk, pocakjuk. A homok súlya még hangsúlyosabbá teszi az érzetet, így pontosabban tudatosul bennük az egyes testrészek elhelyezkedése. Persze ezt nem kell elmagyarázni, anélkül is nagyon jó móka a betemetés és a „kiszabadulás”.
4. Iszappakolás
Az előző játék „testvére”, amikor homok helyett sűrű iszappal kenjük be egymást. Ez másfajta érzést kelt, és itt már tudatosan mondhatjuk a különböző testrészek nevét: „Most kérek egy kis iszappakolást a hátamra…most a bal lábamra…most a könyökömre…” No és melyik gyerek ne szeretne csupa sár lenni tetőtől talpig?
Homokvár
Természetesen ezt senki nem hagyja ki a homokos parton. Ha sokféle formát visztek magatokkal: kiürült margarinos dobozokat, vödröt, jégkrémes dobozt – akkor tényleg érdekes, izgalmas várakat építhettek bástyákkal, tornyokkal, lépcsőkkel – közben pedig mesélhettek arról, mi is az a vizesárok, vagy a láncon leengedhető felvonóhíd.
6. Vízvezeték
Készítsetek hosszú, mély vízvezetéket, ami elér a vártól egészen a vízig. De vajon hogyan kell megépíteni, hogy a víz le is folyjon benne? Na és folyton hordani kell bele a vizet, mert eltűnik – de miért? Hová lesz? Egy idő után pedig azt vehetitek észre, hogy kis dombocskák keletkeztek a torkolatnál. A víz lemosta a homokot és lerakta az útja végén. Vajon emlékezni fognak a gyerekek erre földrajz órán, amikor a delta-torkolatról lesz szó? Ha sokat játszottak a homokban, akkor biztosan!
7. Rajzolj a hátamra!
Ha szeretnétek, hogy gyerkőc egy kicsit árnyékba vonuljon, játsszatok „Rajzolj a hátamra!” játékot. Mondd a gyermekednek, hogy feküdjön hasra és rajzolj valami egyszerű figurát a hátára. Először tényleg könnyű formákkal próbálkozz, mint például karika, hullámos vonal, pöttyös labda, napocska. Aztán lehet kicsit nehezíteni, jöhet például a virág, tulipán, házikó, perec, bögre, levél. Ennél részletesebb rajzokat – mint például autó, hóember, vagy egy arc már elég nehéz kitalálni egy óvodásnak. Nagyobbakkal betűket, sőt szavakat is írhattok egymás hátára.
8. tic-tac toe
Rajzoljatok a homokba egy 3×3-as táblát és felváltva „írjatok” bele egy karikát és egy x jelet! A győztes az, akinek először lesz egymás mellett három darab a saját jeléből. (Lehet három átlósan, vagy egymás alatt is.)
9. Gyűjtögetés
A parton sokféle dolgot találhattok, amiket érdemes összegyűjteni. A csigaházakat, kagylókat nem csak barkácsoláshoz használhatjátok majd fel. Kirakhattok belőlük sormintát, megszámolhatjátok, összehasonlíthatjátok őket. Mindegyik egy kicsit más: kicsi-nagy, világos-sötét, hosszúkás, vagy éppen gömbölyded formájú. Beszélgessetek arról is, milyen élőlények élnek a tavakban, tengerekben. Amit ti gyűjtögettetek, azok között vannak-e élőlények?
Jó játékot!
Készíts nyári
nyomtatható
játékokat
a gyerekeknek!
Tudd meg, hogy melyek óvodás gyermeked legfontosabb képességei, amelyek fejlődésére szülőként nagyon fontos odafigyelned!
Olvasd el az egyszerű tippeket, amelyeket tehetsz érte a mindennapokban!