Kisgyermekkorban a mozgás és az értelmi fejlődés kéz a kézben járnak. Szülőként rengeteget tehettek annak érdekében, hogy rendszeres és változatos mozgásformákkal segítsétek gyermeketeknél az idegrendszeri kapcsolatok megfelelő alakulását. Iskolás életkorban ez meghatározó lesz a tanulási képességek szempontjából.

Sok családnál gondot okoz a hidegebb hónapokban, hogy nem tudnak eleget játszani, futkározni a szabadban a gyerekek. Az alábbi ötletek – bár nem helyettesítik a jó levegőn való szaladgálást – némi segítséget nyújtanak a gyerkőcök mozgásigényének levezetésében, emellett hangsúlyt helyeznek azokra a mozgásformákra, amelyek fontosak az óvodás életkorban. Különleges kiegészítők nem kellenek a játékokhoz, csak némi találékonyság és az otthon általában megtalálható eszközök.

1. Akadálypálya

A gyerekek az oviban is szeretik az ilyen típusú “feladatot”, ráadásul nagyon sokféle mozgásformát is gyakorolhatnak általa. Az otthoni tárgyak, bútorok segítségével ti is készíthettek egy kalandos akadálypályát, amelyen akár az időt mérve is végigmehetnek a gyerekek. Valószínűleg egyre gyorsabban fogják teljesíteni a pályát, így a sikerélményük is garantált. Az elkészítésnél a lényeg, hogy minél többféle mozgásformát kipróbálhassanak. Például:

  • kúszás – székek alatt, kifeszített madzagok alatt
  • mászás – alacsonyabb asztal alatt, egy bizonyos sávban – ezt kijelölhetjük egyszerűen két sál egymás mellé fektetésével, de akár maszkolószalagot is leragaszthatunk
  • tenyéren-talpon haladás – medvejárás – egy kijelölt szakaszon, például: végig a szőnyeg mentén, vagy nappaliból a gyerekszobába stb.
  • pókjárás, rákjárás – közben egy kisebb plüssállatot vihet a gyerkőc a pocakján
  • szökdelés páros lábon, egy lábon
  • egyensúlyozás – végigsétálni egy csíkon, ez lehet mondjuk a fürdőköpeny öve, vagy egy ugrókötél (nehezíthetjük, ha a fején egy babzsákot, vagy kispárnát kell vinnie)
  • gurulás – végig a szőnyegen
  • tárgyak átlépése: ezek lehetnek egyszerű plüssállatok, amelyeket bizonyos távolságra helyeztek el egymástól, vagy több kispárnát a földre helyezve azokra rálépve lehet tovább haladni
  • fellépés-lelépés: alacsony sámli, vagy nagyobb könyvek egymásra helyezve, esetleg játéktároló láda lefelé fordítva – persze itt nagyon fontos a biztonság, nehogy könnyen felboruljon, eldőljön!!!
  • tárgyak megkerülése: kisszékek, vízzel töltött palackok sorba állítva, vagy bármilyen egyszerű tárgy, játék.

 

2. Pókhálós ügyességi pálya

Ehhez az ötlethez csak jó sok fonalra van szükség, amit székek, bútorok között különböző magasságban rögzítve egy pókháló szerű labirintust hozunk létre. Persze ehhez egy olyan helyet érdemes választani, ahol egy ideig megmaradhat a pókháló.

Elkészíthetjük úgy, hogy a gyerekeknek alatta kell végigkúszni:

…és lehet a feladat az is, hogy felette lépegetve, a madzagok között átbújva kell végighaladni a pályán.

3. Létrajáték

A sportolók is használnak gimnasztikai létrát az edzésekhez – ennek egyszerűbb változatát otthon is elkészíthetitek. Az alábbi létrát én egyszerű tipli rudakból ragasztottam össze széles ragasztószalag segítségével

Ennél egyszerűbben is megoldhatjátok a dolgot, ha csíkokat ragasztotok a padlóra maszkolószalagból (ez nyom nélkül lejön később), vagy egyszerűen sálakat raktok sorban egymás után a szőnyegre (ebben az esetben még jobban vigyázni kell, hogy ne csúszós felületre helyezzétek).

A létrafokok átlépegetéséhez különböző feladatokat kapcsolhattok:

  • egyszerűen a fokok közé lépve végighaladni a létrán
  • ugyanígy végighaladni, miközben számoljuk a lépéseket odafelé és visszafelé – például 1,2,3…8, majd 8,7,6…1
  • páros lábon szökdelve végighaladni
  • talpon-tenyéren haladva végigmenni
  • hátrafelé végigsétálni
  • egy babzsákkal a fejen végigmenni
  • kanálban golyót, vagy műanyag tojást vinni és így végiglépkedni

4. Alagút

Az alagúton való átbújás nem csak a kúszás-mászást fejleszti. Nagyon sok szakember úgy véli, hogy a születés során átélt élmények is megfigyelhetők ennél a játéktípusnál.

Azt ugyan nem tudom, hogy ezeknek a korai emlékeknek köszönthető-e, de vannak gyerkőcök, akik valóban nem mernek bebújni az alagútba és igazi sikerélmény, amikor félelmüket legyőzve mégis sikerül nekik.

Nagyon jó, ha van otthon kimondottan ilyen típusú játékotok, de akár nagyobb papírdobozokból is készíthettek játék-alagutat, ami sokféle játékra kínál lehetőséget. Persze nem muszáj ennyire nagy méretben gondolkodni 🙂 :

Készíthettek kicsit nyitottabb alagutat, ahol a doboz oldalára vágott ablakok biztonságosabbá teszik az építményt. Így még az is lehet, hogy a gyerekek beköltöznek és hosszú ideig játszanak a belsejében.

Akár színes szalagokkal is nehezíthetitek az átbújást, ahogy ebben a bejegyzésben is látod.

5. Célbadobás

– cél  -A legegyszerűbb játékok egyike, amit tényleg percek alatt elővarázsolhattok. Bár ez a fajta mozgás kevesebb energiát vezet le, nagyon hasznos például a szem-kéz koordináció fejlődése szempontjából. 

Célba dobhattok: 

  • a földön egy megadott távolságra helyezett vödörbe, kosárba – egyre messzebbről
  • székre, asztalra, alacsonyabb komódra helyezett tálba (a magasság változtatása miatt itt másfajta dobás-technikát is gyakorolhatnak a gyerekek)
  • kockákból, műanyag poharakból épített toronyra- cél a torony ledöntése

6. Kéz-és lábnyom pálya

Az ugróiskolához hasonló játék, ahol kéz- és lábnyomok jelzik, hogy milyen mozgás következik.

A kéznyomnál a a kezeket kell a talajra helyezni, a lábnyomnál a lábakat.

Mivel kezünk és lábunk is kettő van: jobb és bal , ezt a játékot nagyon jól lehet variálni. A kéz- és lábnyomokat egyszerűen elkészíthetitek, ha körülrajzoljátok az egyik családtag (inkább felnőtt) kezét-lábát és kivágjátok vastag papírból, vagy maradék anyagból. 

7. Páros mozgásos játékok

Kötélhúzás

Ha nincs kötél, használhattok erre a célra például egy fürdőköpeny övet is, vagy egy hosszabb sálat. Húzzatok egymással szemben két vonalat, itt álljanak a gyerekek. Az győz, aki a másikat a saját vonala mögé tudja húzni.

 

Húzd el!

A gyerekek egymással szemben állnak és jobb lábukkal előre lépnek. Megfogják egymás bal karját és megpróbálják egymást elhúzni, de eközben a jobb lábuk nem mozdulhat el. Az győz, akinek sikerül a másikat kimozdítania eredeti helyzetéből.

 

Talicskázás

Az egyik gyerkőc tenyérrel támaszkodik a földön, a másik pedig fogja a lábát. Ha eltalicskáztak így egy bizonyos célpontig, visszafelé cseréljenek!

 

Állati verseny

Az egyik versenyző rákjárásban, a másik pókjárásban halad a célig. Visszafelé cserélnek és ellenkező módon haladnak, mint ahogyan jöttek. Ugyanezt eljátszhatjuk fókajárásban (tenyéren támaszkodva húzzák a földön a lábukat), sánta róka járásban (két tenyér és egy láb a földön), kutyázva (négykézláb), medvejárásban (tenyéren-talpon haladva), nyusziugrásban, békaügetésben.

 

Sótörés

Egymásnak háttal állva egymásba karolnak a gyerekek és így próbálják meg felemelni társukat.

 

Kávédarálás

A gyerekek szemben állnak és megfogják egymás kezét úgy, hogy kis kört alkotnak vele. Felemelik egyik karjukat, így kaput nyitnak, melyen átdugják a fejüket – majd a karjukat tovább fordítva egymásnak háttal fordulnak. Most a másik karjukat emelik fel és hátrafelé fordulnak tovább. Többször ismételve egyre gyorsabban foroghatnak.

 

Gurulj velem!

Ehhez a játékhoz a gyerekeknek úgy kell lefeküdniük a földre, hogy kezüket a fejük fölé tartva meg tudják fogni egymás csuklóját. Így összekapaszkodva kell megpróbálniuk gurulni. Nem könnyű feladat!

8. Állat utánzó játékok

Kisebb gyerekek nagyon kedvelik, amikor különböző állatok bőrébe bújhatnak. Az állatos szerepjátékok során még olyan mozgásformákra is rá tudjuk venni őket, amelyeket egyébként lehet, hogy nem szívesen végeznének el. Ebben a bejegyzésben tartásjavító tornagyakorlatokat találtok, amelyeket “cica” és “kutya” szerepben játszhatnak el a gyerekek.

Még néhány ötlet állatos mozgáshoz:

  • lovacska: felhúzott térddel szökdécselünk
  • veréb: páros lábon ugrálunk, közben a karunkat úgy emelgetjük, mintha szárnyunk lenne
  • sánta veréb: ugyanaz, mint fentebb, csak egy lábon. A felemelt lábunkat próbáljuk meg megfogni az egyik kezünkkel
  • bicegő veréb: egyszer lábujjhegyre ugrunk, egyszer a talpunkra
  • béka ugrás: lekuporodunk a földre, majd a lábunkat terpesztve, karunkat magasra nyújtva felugrunk a levegőbe
  • gilisztamászás: hanyatt fekve karunk szorosan a testünk mellett, és így próbálunk előrehaladni
  • repülő madár: hason fekve oldalra nyújtjuki a karokat, mintha azok lennének a szárnyaink – kis repkedés után lefekszünk pihenni
  • fókajárás: hason fekve a tenyerünkre támaszkodunk és így próbálunk előre haladni

9. Labdás játékok

Tudom, hogy alapvetően a labdával az udvaron játszunk, de most annyira különleges a helyzet, hogy érdemes bent a lakásban is néha egy kis helyet szabaddá tenni, ahol tudnak a gyerekek egyszerűbb labdás játékokat játszani.

Mindenesetre játék előtt meg kell beszélni a szabályokat (például, hogy a plafon felé nem dobjuk, mert ott a lámpa), így talán a lakás is megússza és a gyerekek is elfáradnak kicsit.

Itt van például egy viszonylag “biztonságos” labdaiskola nagyobbacskáknak: 

Egészkéz   (két kézzel a falhoz dobjuk, majd elkapjuk)
Csattantós (közben tapsolunk egyet)
Mellkereszt (dobás után mellünk előtt keresztbe tesszük a kezünket, majd elkapjuk a lasztit)
Vaskapocs  (ujjunkkal láncszemeket formázunk)
Perdítős     (gombolygatunk a kezünkkel)
Le-ereszt-tős (falhoz dobjuk-lepattan a földre-elkapjuk)
Fel-csa-pós (lepattintjuk-falhoz ütjük-elkapjuk)
Po-fo-zós   (háromszor a falhoz ütjük egy kézzel a labdát)

Egy kicsit több mozgást igényel a labdagyűjtő játék:

a játéktéren sok labdát szórunk szét. Lehet ezek között kisebb-nagyobb, gumilabda, teniszlabda, szivacslabda, focilabda, sőt még pingpong labda is – az a jó, ha minél többféle méretű.

A gyerekek egy bizonyos helyről indulnak (mondjuk tapsra, vagy sípszóra) és minél több labdát megpróbálnak összegyűjteni a saját zsákjukba, vödrükbe, vagy csak egy megjelölt helyre. Az a győztes, aki a legtöbb labdát gyűjtötte. További labdás játékokat találtok ide kattintva kisebb 3-4 éveseknek,  itt pedig nagyobbaknak

10. Hancúrozós játékok

Ide tartoznak azok a játékok, amelyeket általában a fiútestvérek és az apukák találnak ki saját maguk szórakoztatására általában csak úgy, mindenféle tervezés és előkészület nélkül és jól lefárasztják vele egymást.

Olyasmire gondolok, mint bírkózás, bokszolás, párnacsata, szumó, tigrisbukfenc az ágyra és hasonló tombolós játékok.

Mindezek a játékok szintén nagy értéket hordoznak, ezek közül egyik az apa-fia, vagy apa-lánya kapcsolat erősítése. Ezen kívül még számtalan előnye van, amelyekről itt olvashatsz bővebben.

Még néhány hasonló, hancúrozós ötlet:

Le a zoknival!

Ketten, vagy többen is játszhatják. Mindenki leül a földre és adott jelre minden játékos megpróbálja lerángatni a másik zokniját, miközben próbálja megőrizni a sajátját.

Gőzhenger

 A felnőtt feküdjön a hátára és fektesse magára a gyerkőcöt hason fekve. Ezután jó szorosan ölelje át, és kezdjen el gurulni vele. Amikor a szülő van felül, támaszkodjon a könyökére, hogy még véletlelnül se nehezedjen rá a gyermekre.


Katapult játék

Apa (vagy anya) feküdjön hanyatt a földre és húzza fel a lábát. A gyermek üljön rá a talpára a felnőttnek háttal. Ekkor apa (vagy anya) erőteljes mozdulattal nyújtsa ki a lábát úgy, hogy a gyerkőc előre repüljön. A várható landolási helyre előzőleg tegyünk sok párnát, vagy matracot. Ha kéznél van egy másik felnőtt, biztonság kedvéért ő is segítheti a repülést. Fontos szabály, hogy a kilövésnél ne felfelé, hanem előrefelé repítsük a gyereket.