Őszi gyümölcsök – játékcsomag

Őszi gyümölcsök – játékcsomag

Ha már voltatok almát szedni, szőlőt szüretelni, összeszedtétek a diókat a fa alól, készítettetek belőlük gyümölcssalátát, szárított almakarikát, vagy éppen gyümölcs- és zöldségbábokat, játszottatok zöldségboltosat, elsétáltatok a piacra, énekeltetek, meséltetek, verseltetek az őszi gyümölcsökről, akkor (de tényleg csak akkor :)) itt az ideje, hogy – mintegy összefoglalásként – elkészítsétek az Őszi gyümölcsök játékcsomagot és számoljatok, karikázzatok, rakosgassatok képeket, amíg csak bírjátok szusszal!


Kiscsoportosoknak

Nézd meg, milyen játékokat találsz a kiscsoportosoknak szóló játékcsomagban! Azt is elolvashatod, miért van szükség az ilyen típusú feladatokra.

Kiscsoportban sok-sok játék során megfigyeljük a tárgyak, élőlények sokféleségét, megnevezzük a tulajdonságaikat, jellemzőiket. Ehhez az összehasonlítás-, és pontos megfigyelés képességére van szükség. Az 1-4. feladatokkal ezt gyakorolhatjátok. Mi a különbség a két kép között? Melyik kártya hiányzik a sorból? Melyik gyümölcs különbözik a többitől? Milyen címke kerül a lekváros üvegre?

Az 5-6. feladatnál a méreteket vizsgáljuk meg. Kiválogatjuk az alacsony és a magas fákat többféle szempont szerint (ennek leírása a játékcsomagban található), és megkeressük a kicsi-nagy párokat.

A 7. feladattal a sorozatalkotás legegyszerűbb formáit ismerhetitek meg.

Sorozatok például a szavak, mert a hangok sorából állnak, vagy a mondatok, amiket szavakból fűzünk össze. Mindkét esetben bizonyos szabályt kell követni a létrehozásnál.

 

Kiscsoportban előszeretettel firkálgatnak a gyerekek, de a pontos vonalhúzáshoz még éretlen a kezük. A vonalvezetés előkészítése ekkor abból áll, hogy sokféle módon megpróbáljuk érzékeltetni velük az egyenes és görbe vonalakat, és a különböző alakzatokat. Ez nagyon sokszor térben törtnéik: körbe állunk, vagy hosszú kígyót alkotunk, körbeugráljuk a téglalap alakú asztalt, vagy mondókák segítségével a levegőbe “rajzoljunk” nagy ívű formákat. Síkban megpróbálhatjuk a különböző sávokat lefedni. Az egyenes vonalakat például gyurma-kígyóval (8-9.), a formák körvonalát például festékbe mártott ujjakkal követve (10-11.).

A számolgatáshoz nagyméretű kivágható gyümölcsöket használunk, ezt sokféle képpen rakosgathatjuk a kosarakba (feladatok a játékcsomagban). A rész-egész viszony megalapozásához készült alma-összerakó még kevés darabból áll. Ha azonban mindet szétvágjátok és összekeveritek nem is olyan könnyű kiválogatni és a helyére rakni a részeket.

A részekből egész látása (Gestalt látás), ennek fejlettségi szintje meghatározhatja az olvasás-írás elsajátításának sikerességét.

Ha megtetszett az Őszi gyümölcsök játékcsomag kiscsoportosoknak szóló változata, itt vásárolhatod meg. Előtte azonban feltétlenül olvasd el, miben is tud segíteni neked egy nyomtatható játékcsomag.

alma almaalmaalmaalmaalmaalmaalmaalma

Középsősöknek

Középső csoportos a gyermeked? Akkor a következő játékok neki valók!

Középső csoportban már nem csak kettő, hanem több dolgot is egymáshoz tudnak hasonlítani a gyerekek, ki tudják válogatni azokat többféle meghatározott szempont szerint, és különböző csoportokat (halmazokat) is képesek alkotni belőlük.

Az összehasonlítás során már apróbb részleteket is meg kell tudniuk különböztetni (2.), a képeket sorba is tudják rendezni időbeli történés alapján (1.), és két szempont figyelembe vételével el is tudják helyezni a a gyümölcsöket a megfelelő sorban és oszlopban (3.)

A halmazok alkotása során egyúttal fogalmakat is alkotunk Sok-sok valódi tapasztalat szükséges például ahhoz, hogy a gyümölcsök és zöldségek fogalmát (5.) biztosan megértsék a gyerekek, hiszen külső jegyek alapján ezt nem mindig tudjuk megállapítani (például: paradicsom – alma: mindkettő piros, gömbölyű, a tapintása és az íze viszont egészen más).

A sorozatalkotás segítő játékoknál előtérbe kerül a szabály felismerése (6.) és a sorozatok megalkotása előre meghatározott szempontok szerint (7-9.) A lekváros üvegeket és a gyümölcsöket úgy kell elhelyezni a kamrapolcon, ahogyan a képen látják a gyerekek, vagy pedig szóbeli utasítás alapján. Például így:

Őszre jár az idő, a szorgos kis manócskák már készülődnek a hosszú, hideg télre. Gyűjtik a sok gyümölcsöt, hogy lekvárt, befőttet készítsenek belőlük. A kamrapolcon már ott sorakoznak a finomságok. Ez a polc itt Manó Mikié. Ő már három üveg baracklekvárt készített. Fel is tette a legfelső polcra. A szilvalekvárból eggyel kevesebb lett, ezt a baracklekváros üvegek alá tette. A legalsó polcra végig almát pakolt. 

A különböző magasságú fákat már nem csak megkülönböztetjük, hanem sorba is rendezzük, ráadásul mindig eggyel több almát teszünk rájuk, így számsorozatot is alkotunk (13.) A számolgatásnál ezúttal a megadott számhoz keressük a megfelelő képet (10.), vagy szóbeli utasítás szerint kell válogatni a gyümölcs képek közül (14.) Például: “Számold meg az almákat és tegyél ide ugyanannyi körtét!”

4-5 éves korban már remélhetőleg örömmel használják a gyerekek az ábrázoláshoz a zsírkrétát, filctollat, ceruzát és képesek velük követni az egyszerűbb formákat, vonalakat. Ha a te kisgyermekednél ez még nincs így, ne aggódj, többféle ötletet is kapsz a vonalvezetős feladatok megoldásához!

Ha megtetszett az Őszi gyümölcsök játékcsomag középsősöknek szóló változata, vásárold meg a webshopban! Előtte azonban feltétlenül olvasd el, miben is tud segíteni neked egy nyomtatható játékcsomag.

almaalmaalmaalmaalmaalmaalmaalmaalma

Nagycsoportosoknak

Te is tenni szeretnél valamit a minél simább iskolakezdésért? Ezek a játékok segítenek a felkészülésben!

Iskolába lépve a pontos megfigyelés képessége már nélkülözhetetlen lesz, hiszen a betűk, írásjelek, számok és matematikai műveleti jelek apró eltérései egészen más jelentést adhatnak a szavaknak, vagy a számolás végeredményének (Például: láb-láp, 3-2 vagy 3+2). Az 1-2. feladatok ennek a képességnek a fejlődését segítik.

A képek balról jobbra haladó felsorolása az olvasáshoz hasonló tevékenység (3.), de ennek a feladatnak a kérdései ezen kívül alkalmasak:

  • az irányok megnevezésére (alatt-fölött-mellett-között),
  • a sorok-oszlopok fogalmának megértésére (Milyen piros színű gyümölcsöt látsz az első sorban?), 
  • az összehasonlítás, válogatás műveletének gyakorlására (karikázd be a zöldeket, …a zöld gyümölcsöket, …a fán termőket stb.
  • a halmaz- és fogalomalkotás gyakorlására:zöldségek – gyümölcsök
  • a számlálás gyakorlására: számold meg az összes almát!
  • a mennyiségek összehasonlítására: melyik sorban látod a legtöbb zöldséget?

A kérdések száma szinte végtelen. A mátrix játék (4), amely szintén segíti a sorok-oszlopok közötti eligazodást, itt már bonyolultabb, mint a középsősöknél.

 

ÍA számolgatós feladatnál (5-7) is több szempont szerint válogatunk:A gyerekeknek az elhelyezett kártyák alapján nem csak a megfelelő fajtájú, hanem a megfelelő számú gyümölcsöt is ki kell választaniuk; ezen kívül a 20-ig való számlálást és az egyszerűbb összeadásokat is gyakorolhatjátok a játék segítségével (részletek a játékcsomagban). Szintén a matematikai képességeket fejleszti a dominós feladat (9) és a gyümölcsök elosztása (8).

Nézd csak, megértek az almák az almafán! Anya adott két kosarat a gyerekeknek, hogy szedjék le az almákat. Peti és Panni mindketten nagyon ügyesek, ugyanannyi almát szedtek. Vajon mennyi került a kosarukba?

A vonalvezetéses feladatoknál (10, 12) a lepottyanó almák útját követhetjük az ujjunkkal, vagy a ceruzánkkal (filctollunkkal). A kislány almáit különösen nehéz összeszedni (11.), mert csak a szomszédos négyzetekbe léphetünk balra, jobbra, lefelé, vagy felfelé. Ezt a játékot akár társasjáték formájában is játszhatjátok (leírás a játékcsomagban).

A soralkotás itt már nehezebb, mint az előző korosztályoknál, a kivágott kis képeket el kell helyezni a megfelelő helyen a sorban. (16-17.)

A nagycsoportosok játékcsomagjában is megtalálható a kamrapolc-berendező játék (13-15.), de az ehhez tartozó feladatok már nehezebbek, mint a középsősöknél.

6. feladat
A legfelső polcra tegyél öt almát!
Minden alma alá tegyél egy körtét (az alatta levő polcra)!
A legalsó polcra lekváros üvegeket rakjál!
Minden lekváros üveg fölött legyen olyan gyümölcs, amiből
Készült!

(A kép nem a feladat megoldását ábrázolja.)


Ha megtetszett az Őszi gyümölcsök játékcsomag nagycsoportosoknak szóló változata, megvásárolhatod a webshopban. Előtte azonban feltétlenül olvasd el, miben is tud segíteni neked egy nyomtatható játékcsomag.

 

 

2 Responses

  1. Pataki Zita

    Szeretnék kapni letölthető nyomtatható feladat lapokat kapni. Köszönöm!

  2. Kedves Zita!

    Ha olvasgatod az oldalon lévő bejegyzéseket, sok helyen találsz ingyenesen letölthető feladatlapokat. Például itt: http://jatsszunk-egyutt.hu/jatek-a-gyumolcsokkel/ , vagy itt: http://jatsszunk-egyutt.hu/az-ido-mulasa-gyerekszemmel-a-napszakok/.

    Nagyon sok témához kapcsolódva vásárolhatsz is letölthető, otthon kinyomtatható játékokat, feladatlapokat a webshopban is: http://webshop.jatsszunk-egyutt.hu/

    Üdvözlettel: Anita

Leave a Reply