Ugye, még nem felejtettél el játszani?

 

Remélem, így van, hiszen kisgyermekként még mindannyian tudtuk: játék nélkül nem lehet élni!

 

ovis játékok

 

A  gyerekek kis világa egyáltalán nem létezhet játék nélkül.

 

 Már egészen pici kortól kezdve játék közben tapasztalják meg a közvetlen környezetüket: a színeket, formákat, anyagokat, hangokat, a tárgyak sokféle tulajdonságát.

A játék segítségével – miközben jól érzik magukat – sok-sok ismeretet szereznek, bővül szókincsük, tudásuk; ők így tanulnak meg mindent a világról.

A képességfejlesztés alapja is a játék. Miközben játszanak, észrevétlenül fejlődik mozgásuk, beszédkészségük, gondolkodásuk, társas viselkedésük, egyszóval minden lényeges dolog, amelynek ebben az életkorban fejlődnie kell.

 

Mire jó, ha együtt játszunk?

 

család

 

A közös játék nagyszerű élményt nyújthat, főleg ha Ti, szülők is képesek vagytok egy kicsit visszaváltozni gyerekké és önfeledten bohóckodni egy kicsit.

Talán nem is gondolnátok, hogy a látszólag jelentéktelen, legegyszerűbb játékok, mint a bírkózás, dögönyözés, csiklandozás mennyire fontosak a kisgyerekek számára. Olyan dolgot kapnak  így meg, ami pótolhatatlan a későbbi sikeres életük szempontjából: az érzelmi biztonságot.

Azt az érzést, hogy “Jó együtt lenni…, jó együtt játszani…, mi összetartozunk.”

 

“Ahhoz, hogy a család betölthesse eredeti küldetését, és a benne élők számára biztonságot és összetartozást nyújtson, kellemes közös élmények is kellenek. Nem kell itt óriási dolgokra gondolni, csupán arra, hogy mindennap jusson egy kis idő olyan tevékenységre, ami a gyermek számára élmény és a szülővel történik. Ez lehet egy jó pancsolás a kádban, egy közös vacsorakészítés vagy csupán az esti mese.”  (Deákné B. Katalin)

 

Játszani tudatosan?

 

Persze játszani nemcsak spontán módon, hanem tudatosan is lehet. Mit jelent ez? Ha szeretnél egy kicsit jobban odafigyelni arra,

  • mivel is tölti az idejét nap, mint nap a gyerkőcöd

  • van-e alkalma eleget mozogni, játszani a szabad levegőn

  • megismeri-e a természetet, a növényeket, állatokat

  • kap-e lehetőséget arra, hogy sok mindent megtudjon az őt körülvevő világról

  • van-e lehetősége képességeit fejleszteni, problémákra megoldásokat keresni, új dolgokat kitalálni, ismeretlen dolgokat kipróbálni, a megszerzett tudást gyakorolni,

…egyszóval, ha úgy érzed, tőled is függ, hogyan fejlődik, milyenné válik kisgyermeked, akkor fontos odafigyelned arra, hogy mit, mivel, mennyi ideig és hogyan játszik. 

Amit megtehetsz:

 

    • Olyan játékokat adsz a kezébe, amelyekkel tartalmasan játszhat, azaz új ötletek kitalálására, gondolkodásra késztetik őt.

 

Egy példa: nagyon jó játék a fakocka, amiből garázst, királyi palotát, vagy állatkertet is lehet építeni, de meg is lehet számlálni, vagy ritmust is lehet vele kopogni. Ezzel szemben egy villogó, beszélő robot, amelyik magától megy, nem sok új játékötlet kitalálására fogja motiválni a kisgyermeket. Persze ideig-óráig biztosan leköti a látvány, de hosszú távon sajnos nem sok haszna van. 

 

    • Igyekszel őt bevonni a mindennapi feladatokba, élethelyzetekbe, ezzel is sok-sok ismeret birtokába juttatva őt. Persze így minden kicsit lassabban megy, de ez az időveszteség bőségesen meg fog térülni hosszú távon 🙂

 

Például, ha besegíthet a főzésbe, sütésbe, nemcsak megismeri az alapanyagokat, de fejlődnek érzékszervei (szaglás, tapintás, ízlelés), megtanul méricskélni és még a kézügyessége is javul. A viráglocsolás, kiskert gondozása közben számtalan ismeretet szerez a környezetünkben élő kis élőlényekről, megismeri a zöldségeket, gyümölcsöket, felismeri a bogarakat, békát, gilisztát stb.

 

    • Jó, ha mindennap szentelsz egy pici időt a közös játékra. Ha kevés jut erre, akkor annyit. Ne feledd: nem az együtt töltött idő mennyisége, hanem a minősége számít. Többet ér egy tartalommal megtöltött fél óra, mint az, ha egész nap együtt vagytok, de a gyerek úgy érzi, hogy csak “útban van”. Ez a tartalom pedig lehet egy mesemondás, egy bírkózós játék, vagy bármi más, ami az adott napba belefér.

 

Egy ötlet: ha hazaértek a nap végén, adj magadnak is egy kis időt! Lehet az egy negyed óra, amíg iszol egy capuccinot és átgondolod, hogyan is folytatod a teendők sorát (vacsorakészítés, nagyobb testvérnél lecke kikérdezés, házimunka…). Így talán könnyebben meg tudod tervezni azt is, mibe tudod bevonni a gyerekeket, vagy mikor kéred meg őket, hogy most egy kicsit foglalják el magukat, beígérve egy vacsora utáni közös játékot.  

 

A gyerekek sokszor ragaszkodnak a jól bevált játékötletekhez, mert ha egyszer jól érezték magukat egy játékszituációban, újra és újra át akarják élni ezt az érzést.

Néha azonban jól jön egy-egy új ötlet, amiben egy kis kihívás, erőpróba, feladat is rejlik. Nem baj, ha egy újfajta játék egy pici erőfeszítést is megkövetel a gyerkőctől, hiszen így fog okosodni, ügyesedni, így lesz része abban az örömben és sikerélményben, hogy “Ezt már én is tudom!”

 

Ha időszűkében vagy, és nem akarsz könyvtárban, internetes oldalakon, gyerekmagazinokban kutatni újabb és újabb játéktippek után, kérd az Ovis játékötleteket! 

 

Email*
Név*


Ebben a kis összeállításban hosszabb és rövidebb ötleteket is találsz – válogass aszerint, éppen mennyi időtök van!

A játékötletek elsősorban az óvodás korosztálynak szólnak, de nagyobb gyerekek számára is érdekesek, továbbgondolhatóak. 

A játékötletek után mindig megtalálod, miért volt az adott játék hasznos, a gyerekek mely képességei fejlődtek általa. Így látni fogod, hogy az egyszerű közös játékok tényleg számtalan alkalmat rejtenek az okosodásra, ügyesedésre.