Kopogj a dióval!

Kopogj a dióval!

A dióval nemcsak játszani lehet, hanem nagyszerűen lehet használni a ritmusérzék fejlesztésére. Ha két diót összekoppintunk, szép kopogós hangja van, kísérhetünk vele mondókát, verset, így a gyerekek könnyebben ráéreznek az egyenletes lüktetésre.

Hallgassátok meg, milyen hangot ad ki, ha két diót összekoppintotok! Mi jut róla eszetekbe? Az oviban ma én is feltettem a gyerekeknek ezt a kérdést. Volt akinek a fakopács jutott eszébe, másoknak pedig a lovacskák kopogó patája.

Először kopogjatok ritmusra, mint a fakopáncsok! Közben ezt a versikét is mondogathatjátok:

Kipi-kopi kalapács,

fúr-farag a fakopáncs.

Kalapácsa hegyes csőre,

fürgén csapkod a fatörzsre.

Lyukat farag, jó nagyot,

kirántja a kukacot!

(Szabó Csaba: A fadoktor)

Aztán változzatok kis lovacskákká! Először lassan lépkedjenek a pacik (lassú ütemben kopogjatok a dióval), aztán elkezdhetnek szaladni, majd vágtatni (egyre gyorsabban ütögessétek össze a diót). Hű, de elfáradtak a lovacskák, most lépkedjenek újra lassabban! Ügethetnek erre a mondókára is:

Gyí, paci, paripa,

nem messze van Kanizsa.

Odaérünk délre,

libapecsenyére.

Mondogathattok igazi diótörő mondókát is diókopogással kísérve:

Így törik a diót ropp-ropp-ropp,

így meg a mogyorót, kopp-kopp-kopp.

Ha pedig énekelni támad kedvetek, tanuljátok meg ezt a kis dalt:

A kezetekből is formázhattok diót a két tenyereteket kicsit meggörbítve, egymás felé fordítva. Kukucskáljatok bele!

Ki lakik a dióhéjban?

Nem lakhat ott bárki,

csak dióbél bácsi.

Ha rácsapsz a dióhéjra  (csapjatok rá egyik öklötökkel a másikra)

kinyílik a csontkapuja (nyissátok ki a bezárt “diót”)

és cammogva előmászik (lépegessetek két ujjatokkal egyik tenyereteken)

vén dióbél bácsi.

Csak a szádat tátsd ki! (hamm!)

(Csoóri Sándor: Dióbél bácsi)

mirejoez

  • A minket körülvevő világban minden esemény bizonyos ritmus szerint zajlik. Születés, növekedés, elmúlás; tavasz-nyár-ősz-tél; nappal és éjszaka; a napi teendők ritmusa…mindenkinek alkalmazkodnia kell a külső környezet ritmusához. Könnyebb ezt megtenni akkor, ha megtaláljuk az úgynevezett belső ritmusunkat. A gyereke számára a ritmikus játék öntudatlanul is ezt mélyíti el.
  • Az egyensúlyérzék fejlődését nagy mértékben segítik azok a kis mondókák, játékok, amelyekben a ritmus és a mozgás összekapcsolódik. 6-7 éves kor után a ritmus- és egyensúlyérzék már csak nagy nehézségek árán fejleszthető.
  • Az idegrendszer fejlődésével szoros összefüggésben áll a ritmus- és a mozgás.
  • Az egyenletesen ismétlődő mozgás oldja a gyerekek feszültségét, a dallam megnyugtatja érzelmileg.

vanmegidotok zold

Rakjatok ki a dióból kis ábrákat, kígyót, napocskát, emberkét…vagy ami még eszetekbe jut!

kreatív ötletek gyerekeknek

kreatív ötletek gyerekeknek

kreatív ötletek gyerekeknek

kreatív ötletek gyerekeknek

kreatív ötletek gyerekeknek

Nagyobbak pedig megpróbálkozhatnak ritmikus soralkotással is. Először csak folytassák az általad elkezdett sort, aztán megpróbálhatnak önállóan elkészíteni egyet!

kreatív ötletek gyerekeknek

Sorozatalkotáshoz ebben a bejegyzésben is találtok letölthető, kinyomtatható kártyákat.

Ha tetszenek a letölthető ovis feladatlapok, nézd meg az Őszi játékcsomagot is!

 

Leave a Reply