Barion Pixel

Gondoltad volna, hogy a különböző kísérletek a vízzel a hallás fejlesztésére is alkalmasak? Valamikor régen talán Te is játszottad a most következő játékot: töltsetek meg vizespoharakat különböző magasságig vízzel, aztán ütögessétek meg őket kiskanállal , hogy szép csilingelő hangot adjanak ki! Többfajta poharat is kipróbálhattok, mert a pohár vastagságától,  magasságától, illetve a víz mennyiségétől is függ, hogy milyen magasan szól és mennyire csengő hangot ad ki.

Figyelni kell arra is, hogy lazán érintsük hozzá a kiskanalat a pohár oldalához, mert akkor fog igazán szépen csilingelni. A gyerekeket általában elbűvöli ez az egyszerű játék és egy idő után megpróbálnak valamilyen dallamot alkotni a felcsendülő hangokból. Megpróbálkozhattok például ezzel:

 

 

  • Kicsit nehéz, de érdekes feladat, ha megpróbáljátok sorba rendezni a poharakat a mélyebbtől a magasabb hangok felé. Szépen szól, ha ilyenkor csak végighúzzátok a poharak oldalán a kiskanalat.
  • Jó játék, ha a gyerkőc elfordul és közben te megszólaltatsz egy hangot, amit visszafordulva meg kell találnia. Eleinte elég, ha csak kettő, majd három közül kell kiválasztania a megfelelőt, később nehezedhet a feladat.

 

 

A hallás fejlesztésére nagy szükség van, többek között a beszédhangok pontos észlelését is ez teszi lehetővé. Minél több hallást fejlesztő játékot játszunk, annál pontosabban tudja majd a kisgyermek megkülönböztetni egymástól a bizonyos hangokat, a hangok magasságát-mélységét, hogy halkan, vagy hangosan szól. Mindezekre nemcsak a beszédnél, hanem majd az olvasás megtanulása során is szükség lesz – hiszen a betűk a kimondott hangokat jelölik. Ahhoz pedig, hogy helyesen írjuk le egy-egy hang betűjelét, helyesen is kell meghallanunk és felismernünk.

 

 

  • Egyikőtök játsszon el egy kis dallamot, a másik pedig próbálja ugyanazt a dallamot ugyanolyan ritmussal lejátszani (visszhang).
  • Ha meguntátok a zenélést, töltögessétek meg a poharakat a következő módon: az egyikben maradjon tiszta víz, egy másikba tegyetek egy-két jégkockát, a harmadikba egy icipici sót, a negyedikbe csöpp citromlevet, az ötödikbe pedig egy kis szörpöt, vagy pici cukrot. Feladat: kóstolgatni és kitalálni, hogy melyik a hideg, melyik a sós, melyik az édes, melyik a savanyú? Milyen íze van a sima víznek?
  • Meséljétek el a gyerekeknek, hogy ebből az íztelen iható vízből nagyon kevés van a Földön, sokkal több a sós víz. Emlékeztessétek őket a tegnapi játékra: mi mindenre használjuk a vizet és hogyan tudunk vele takarékoskodni?

 

Próbáljátok ki ezt is: