Játsszunk a vízparton!

Játsszunk a vízparton!

Egy vízparton töltött nap, vagy délután nemcsak a gyerekeknek öröm. Ilyenkor mi, felnőttek is lehetünk egy kicsit lazábbak, játszhatunk, homokozhatunk, labdázhatunk, bohóckodhatunk. Hogy közben sok-sok dolgot felfedezhetünk és megtanulhatunk együtt, az csak ráadás!

Aki szerencsés, annak nem kell messzire mennie ahhoz, hogy tavat, vagy folyót lásson, és akár meg is mártózhasson benne, de talán egy kis halastó, vagy patak sok helyen akad. Biztosan régen volt már, amikor ti is leguggoltatok a fűbe és megvizsgáltátok, milyen élőlények laknak ott! A gyerekek mindenhol észreveszik az apró kis bogarakat, szöcskéket, hangyákat, csigákat, békákat. Meséljétek el, amit tudtok róluk: mit esznek, hány lábuk van, hol laknak… Jó, ha van nálatok fényképezőgép (vagy telefon) és meg is tudjátok örökíteni a kis élőlényeket, így később könnyebb lesz majd feleleveníteni az elhangzott érdekességeket.

Az élőlényeken kívül sok élettelen dolog is akad a parton, amit össze lehet gyűjteni, rakosgatni, válogatni, sőt még játszani is lehet velük:

  • Gyűjtögessetek össze sok mindent, aztán válogassátok szét: üres kagylóhéjak, csigaházak, kavicsok, faágak. Melyikből találtátok a legtöbbet?
  • Szép sormintákat is ki lehet rakni: egy csigaház, két kavics…., vagy egy kagylóhéj, egy kavics, egy faág…
  • Egyszerűbb ábrákat is készíthettek, pl.: napocska, házikó, virág, vagy kirakhattok körkörös formákat (mint a mandala).
  • Nagyobb gyerekekkel már malmot is játszhattok kavicsok segítségével, a homokba rajzolt játékmezőn.
  • Ha korábban készítettetek kishajót, akkor ne felejtsétek el vízre tenni!

DSCF4748

  • mire jo ez zöldNagyon fontos felhívni a gyerekek figyelmét az őket körülvevő természeti értékekre és ezek védelmére. Sok ismerettel bővülhet tudásuk, ha meséltek nekik a kis állatokról, növényekről.
  • Matematikai készségeket fejleszt az összegyűjtött tárgyak válogatása, csoportosítása (halmazalkotás), tulajdonságaik megnevezése, számlálása. 
  • A soralkotás során fel kell fedeznie az azt meghatározó elvet (mi következik a csigaház után) és ezt felhasználva kell folytatnia a sort – igen összetett gondolkodási művelet ez egy kicsi gyerek számára.
  • A formák létrehozása saját fantázia alapján fejleszti a vizuális készségeket, közben az érzékszervei (tapintás, látás) alapján megismeri az adott tárgy tulajdonságait (formája, anyaga, mérete, színe).

tovabbiotletek zold

  • Laza homokban játszhatjátok a következő játékot: mindenki feküdjön hasra és fogja meg az előtte levő bokáját. Így kell egyszerre mozogva előre kúszni egy kijelölt célig. Az az igazi, ha versenyezhettek egy másik csapattal. Egy csapatba legalább 3 ember kell, így lehet legjobban tekeregni. Az is előfordulhat, hogy nem sikerül előrébb jutni, de akkor legalább nevettetek egy jót!
  • Hasonló feladat, ha százlábúvá alakultok: mindenki előrehajol és megfogja az előtte álló ember bokáját. A legelső ember letámaszkodik a földre. Így kell adott jelre elindulni és eljutni a célig.
  • Bátrabb gyerekek játszhatják a bakugrást sekélyebb vízben: az egyik játékos kisterpeszbe áll a vízben, előrehajol és térdére támaszkodik. A másik játékos nekifutásból átugrik a háta fölött, miközben rátámaszkodik –  ugrás egyenesen a vízbe!

Ezek a játékok az alábbi könyvből származnak:

 

vanmegidotok zold

Biztosan sokat hallottatok már a kavicsfestésről, de nagyon szép alkotásokat lehet készíteni szalvétatechnikával is. Igaz, a szalvéta kivágása már nagyobb ovisoknak sem könnyű feladat, hiszen a szalvéta nagyon vékony, de helyette használhattok csomagolópapírt. Válasszatok olyat, amin egyszerű formák vannak, ezeket könnyebb kivágni. Megpróbálhattok újságokból is keresni kis képeket, amiket aztán dekupázs ragasztóval, vagy kissé felhigított faragasztóval is felragaszthattok.

Szalvétatechnika kavicsra

IM000934

Leave a Reply