Barion Pixel

Szerintem manapság kevés gyerekszobában van tükör, pedig nagyon hasznos kis eszköz.

Persze nem csak azért fontos, hogy megnézzék a gyerkőcök, elég csinosan felöltöztek-e, hanem  nagy szerepe van abban is, hogy  megismerjék a saját testüket, kialakuljon a magukról alkotott testképük.
Ez csupán annyit jelent, hogy valaki tudatában van annak, hogyan néz ki.

Talán nem is gondoltál még arra, hogy a gyerekeknek ezt is meg kell tapasztalniuk, tanulniuk.

 

 

 Milyenek vagyunk?

 

  • Nézegessétek meg magatokat a tükörben – először az arcotokat! Ha van otthon kozmetikai tükör, az még jobb, hiszen kissé felnagyítja a részleteket és az apró dolgokat is jól meg tudják figyelni a gyerekek.
  • Meséljetek arról, amit láttok! Segítségképp te is kezdheted. Például:

Kékeszöld a szemem és hosszú a szempillám. A szemöldököm sötétbarna. Az arcomon van egy anyajegy. Az államon pedig egy kis gödröcske.

  • Aztán folytassa a kisgyermeked! Ő mit lát, amikor tükörbe néz?
  • Ezután pedig meséljetek egymásról! Ez egy nagyon jó alkalom a pozitív testkép megerősítéséhez! Mondhatod például ezt:

Látok egy kedves, mosolygós kisfiút, akinek gyönyörű barna szeme van. Az orrán aranypöttyök látszanak (szeplők ). Amikor mosolyog, fényesebb lesz a tekintete és kis gödrök jelennek meg az arcán. 

Miben hasonlítunk? Miben különbözünk?

 

 

Miután külön-külön megfigyeltétek az arcotokat, most hasonlítsátok össze egymást! Nézzétek meg:

  • Milyen színű a szemetek? Kinek a szeme hasonlít egymásra a családban a legjobban?
  • Mi van a szemetek fölött (szemöldök) és milyen színű?
  • Mi van a szátok belsejében? Meg tudjátok számolni mennyi fogatok van? Kinek van a legtöbb foga? És a legkevesebb?
  • Mire jó a nyelvünk? Kinek hosszabb?
  • Mi van a szemünk és a szánk között? Hány lyuk van az orrunkon? Mire jó az orrunk?
  • Kinek a leghosszabb és a legrövidebb a haja a családban? Milyen színű a hajatok?

Ezután pedig (vagy egy másik alkalommal) megfigyelhetitek egy nagyobb tükörben az egész testeteket! Nézzétek meg:

  • Ki a magasabb/legmagasabb (attól függően, hogy ketten, vagy többen vagytok)?
  • Kinek hosszabb a karja? Mérjétek is össze!
  • Kinek nagyobb a lábmérete? Ezt is ellenőrizzétek le úgy, hogy egymáshoz illesztitek a talpaitokat!
  • Kinek legszélesebb a válla? Ezt vajon hogyan tudjátok megmérni? (Például fonallal.)

 

Grimasz játék

 

 

Érdekes játék a tükör előtt grimaszolni, bohóckodni, mert így látjuk, hogyan változik az arckifejezésünk.

  • Egyikőtök vágjon fura grimaszokat és a többiek utánozzák!
  • 1-2-3…-ra vágjon mindenki félelmetes/vicces/unatkozó/csodálkozó…stb. arcot!
  • Milyen az arcotok, ha vidámak/ szomorúak/mérgesek/ijedtek vagytok? Próbáljátok ki a tükör előtt! Meséljétek is el, mi változik meg?  Például: Amikor nagyon vidám vagyok, úgy nevetek, hogy kilátszanak a fogaim.  Amikor szomorú vagyok, legörbül a szám. Amikor megijedek, felvonom a szemöldököm.

 

 

Arcfestés

Talán nincs is olyan gyerek a világon, aki ne maszatolta volna már ki magát rúzzsal, szemceruzával, vagy egyszerűen színes filctollal. Fessetek most közösen vicces arcokat!

Közben természetesen mondjátok is el közösen, mit festetek be és milyen színűre!

 

Készítsd el a testrészekkel kapcsolatos  játékokat!

 

Arcfestés

 

Talán nincs is olyan gyerek a világon, aki ne maszatolta volna már ki magát rúzzsal, szemceruzával, vagy egyszerűen színes filctollal. Fessetek most közösen vicces arcokat!

Közben természetesen mondjátok is el közösen, mit festetek be és milyen színűre!

 

Mondókák a tükör előtt

 

Nagyon jó kis mondókákat mondhattok az arc és test részeiről, miközben mutatjátok és nézitek is a tükörben. Persze ez tükör nélkül is jó mulatság.

Még a nagyobb ovisok is szeretik a simogatós, arc-érintős, csiklandozós mondókákat, a kicsiknek meg nem lehet elégszer ismételni, sosem unják meg!

Miközben a mondókát mondjátok, érintsétek meg azt a részt, amelyről szó van, vagy végezzétek a szöveg szerinti mozgást. Ha egyszerre többféle módon fogadja be az ismeretet egy kisgyermek (hallás és érintés által is), az még mélyebben fog rögzülni benne.

 

 

Ez a szemem, ez a szám,

ez meg itt az arcocskám.

jobbra-balra két karom,

forgatom, ha akarom.

 

Két lábamon megállok,

ha akarok ugrálok.

Nyisd a kezed, zárd ökölbe,

forgasd csuklód körbe-körbe.

Tapsolj kettőt, csapj térdedre,

Engedd karod le a mélybe

 

 

Kicsi orr, kicsi száj,

keretezi kicsi áll,

kupolája homlok.

Piros arc, piros nyár,

áfonyakék szembogár,

a pillái lombok.

 

Tátogóba szuszogó (száj és orr)

szuszogóba pillantó (orr és szem)

pillantóba kopogó (szem és szempilla)

kopogóba sík mező (szempilla és homlok)

sík mezőbe cserbokor (homlok és haj)

 

Nézd meg a testrészekkel  kapcsolatos

összes ötletet!

Tudd meg, hogy melyek óvodás gyermeked legfontosabb képességei, amelyek fejlődésére szülőként nagyon fontos odafigyelned!

Olvasd el az egyszerű tippeket, amelyeket tehetsz érte a mindennapokban!