Almaszedés

Almaszedés

Itt van az ősz, vele együtt érik a sok gyümölcs. Ha van otthon gyümölcsfátok, mindenképpen vonjátok be a gyerekeket is a kerti munkába! Almaszedés közben ne hagyjátok ki a fára mászást se! Az 5-6 évesek valószínűleg már egyedül is felkapaszkodnak, de a kisebbek is nagyon fognak örülni, ha a segítségetekkel feltornázhatják magukat egy fa alsó ágára. A felügyeletetek mellett nem történhet bajuk és boldogan mesélhetik az oviban, hogy már tudnak fára mászni! Ha jól elfáradtak, jöhetnek az okoskodó játékok:

Egy kis matek…

  • Keressetek különböző méretű kis vödröket, vagy tálakat, amiket a gyerkőc egyedül is tele tud szedni almával (vagy körtével, dióval, esetleg később gesztenyével). Kérjétek meg, hogy tippelje meg, melyikben van több alma. Hogy biztosak legyetek benne, számoljátok is meg. (A számolás sikeressége érdekében tényleg kicsi vödröt használjatok!)
  • Nagyobb ovisok már két sorba is tehetik az almákat úgy, hogy mindegyiknek legyen egy párja. Amelyik sor hosszabb lesz (vagyis lesznek benne pár nélküli almák), az a több.
  • Biztosan sokféle almát találtok a fán. Tapogassátok, szagoljátok meg őket: milyen az illatuk, színük? Lesz köztük kisebb, nagyobb, szép piros, vagy olyan, amelyik félig sárga, esetleg zöldes. Vajon melyiknek legjobb az íze? A pirosnak, vagy a kicsit zöldnek? Vajon miért?
  • Próbáljátok sorba rakni az almákat nagyság szerint. Nem is egyszerű feladat beilleszteni egy újabb almát a sorba!
  • Ha leszedtétek az almákat, beszélgethettek róla, mi mindent készítetek majd belőle: süteményt, kompótot, sült almát, vagy éppen asztali díszt, koszorút.
  • mire jo ez zöldEzek a játékok főleg a matematikai képességeket fejlesztik. A vödrökben található almákról becsléssel kell megmondani, melyik a több-kevesebb, ehhez viszont össze is kell hasonlítani a két teli vödör látványát. Ez nem mindig könnyű, hiszen becsapós is lehet, ha nem egyformák a vödrök, edények.
  • A számlálás kicsi 3 éveseknél általában 5-ig megy, nagyobbaknál 10-12 már jó eredmény, iskolába készülő 6 éveseknél pedig a 20-ig számlálás sem okoz problémát.
  • Az almák két sorba állítása párosítással a páros és páratlan fogalmakat alapozza meg (ugye ismerős az iskolából?).
  • A tulajdonságok felismerése és megnevezése fontos feladat, hiszen ezek alapján tudják majd később válogatni és besorolni a tárgyakat mindenféle szempont alapján (például: színek, formák, minták szerint). Így ha valaki nem is tartja fontos dolognak, ha egy 3 éves azt mondja egy almára, hogy ez zöld és kerek, attól az még tőle egy okos megállapítás.
  • A nagyság szerinti sorbarendezés is pontos megfigyelést és összehasonlítást kíván. Ezekre a képességekre nemcsak a matematikában, hanem például az olvasásnál – a betűk megkülönböztetésénél – is nagy szükség lesz.

mondoka zoldPiros alma csüng a fán,

szakítsd le te barna lány!

Leszakítom, megeszem,

mert az almát szeretem!

vanmegidotok zold

Próbáljátok ki az alma nyomdát!

Az almákat vágjátok félbe szép egyenesen, mert így lesz szép a nyomdázás. Kenjétek be jó sűrűn temperafestékkel és már kezdődhet is a nyomdázás! Kicsiknek adhattok jó nagy csomagolópapírt, nagyobbak már szép sormintát is tudnak készíteni a papírra. Ha keskeny papírcsíkra dolgoztok, akkor a kész mű díszítheti a kamrapolc szélét is! Egy-egy jól sikerült alkotás pedig bekeretezve lehet a gyerekszoba dekorációja! Nekünk így sikerült:

Leave a Reply